
50jaar



250

Colofon 

•	 Samenstelling & redactie: Walter Van den Branden
•	 Bijdrage ‘Een halve eeuw Media in Vlaanderen’: Guy Freiermuth
•	 Cartoons: Bing – BOB
•	 Vormgeving: Patrick Proost/Publicom
•	 Druk: Grafisch Bedrijf Lammaing – Oostende
•	 Verantwoordelijke uitgever: Walter Van den Branden
•	 Dit Jubileumboek is een uitgave van de Bestuursraad VJV vzw naar aanleiding 

van het 50-jarig bestaan van de Vlaamse Journalisten Vereniging, AED Studios,  
Fabriekstraat 38 – bus 5, 2547 Lint

-	 Gehele of gedeeltelijke overname van stukken uit deze publicatie kan    enkel mits voorafgaande 
en schriftelijke goedkeuring van de auteur en met volledige bronvermelding

-	 De inhoud van de ondertekende artikels of cartoons valt onder de volledige verantwoordelijkheid 
van de auteur

-	 Niet ondertekende artikels vallen onder de verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke uitge-
ver

-	 Dit jubileumboek vervangt de periodieke publicatie ‘De Nieuwe Tydinghe’ – Jaargang 2015 – Num-
mer 4



350

Jubileumboek 50 jaar Vlaamse Journalisten Vereniging

Inhoudstafel

Voorwoord............................................................................................................................ 5

Historiek................................................................................................................................ 6

Onze missie......................................................................................................................... 11

Raad van bestuur, erkenningscommissie, vorige voorzitters en ereleden............ 13

Een halve eeuw media in Vlaanderen........................................................................... 15

Programma Jubileumviering.......................................................................................... 35

500ste VJV-lid...................................................................................................................... 37

Statuten............................................................................................................................... 39

Huishoudelijk reglement................................................................................................. 43

Met dank aan...................................................................................................................... 47



450

de oude foto

in het jubileumboek

toont een jonge droom 

Ferre Denis



550

Zaterdag 5 december 2015 mag dan wel het einde 
betekenen van een halve eeuw Vlaamse Journalisten 
Vereniging, meteen dient ook het startschot gege-
ven voor de verdere toekomst van onze vereniging. 
Een toekomst die uiteraard verder zal bouwen op de 
fundamenten van het verleden maar die tevens moet 
kunnen rekenen op het vertrouwen en de inzet van al 
haar leden en van een vernieuwde bewindsploeg.

De voorbije periode bracht ongetwijfeld een grote 
mate van stabiliteit en groei in de vereniging. Belang-
rijkste redenen hiervoor zijn ontegensprekelijk: steeds meer leden die voltijds met 
professionele journalistiek actief zijn; een geleidelijke verjonging van het leden-
bestand; een gestadige toename van het ledenaantal en tenslotte een ‘de facto’ 
erkenning en steun vanwege de Vlaamse Overheid middels een aantal concrete 
projectsubsidies.

Dit alles heeft het mogelijk gemaakt dat de Vlaamse Journalisten Vereniging op 
zaterdag 5 december 2015 in Antwerpen een unieke jubileumviering kan organi-
seren. De officiële ontvangst door Burgemeester Bart De Wever ’s middags in het 
Stadhuis van Antwerpen en de aanwezigheid van Vlaams Minister voor Media Sven 
Gatz tijdens de academische plechtigheid in de namiddag zijn alleszins een hart 
onder de riem voor de vereniging en vormen het bewijs dat de Vlaamse Journalis-
ten Vereniging niet meer is weg te denken uit de media in Vlaanderen.

Dit jubileumboek, met daarin een belangrijke bijdrage van de hand van Guy  
Freiermuth rond het thema ‘Een halve eeuw Media in Vlaanderen’, heeft als doel 
de Vlaamse Journalisten Vereniging aan haar leden en sympathisanten alleszins 
een blijvend aandenken aan de viering ’50 jaar Vlaamse Journalisten Vereniging’ 
te bieden.

Voorwoord

Walter Van den Branden 
Voorzitter



650

In zijn toespraak, naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van de vereniging in 
1975, schreef de begin dit jaar overleden erevoorzitter Louis Davids het volgende:

“Eind 1964, terwijl grauwe herfstslierten mistroostig en kil over Ant-
werpen trokken, kwamen enkele pennenridders van de periodieke 
pers bijeen in een bovenzaaltje van café ‘Cécile’ aan de Van Artevel-
destraat te Antwerpen. Het waren Frans Blommaert, Jan Dedecker, 
Frans Raeymacker, Louis Renquin, Jack Verdyck, Jos Verhoogen en 
ondergetekende.

Doel van de bijeenkomst: het al of niet stichten van een nieuwe vereni-
ging van journalisten van de periodieke pers.

De beslissing werd bij geheime stemming unaniem getroffen: Het Ver-
bond der Vlaamse Journalisten van de Periodieke Pers (VVJPP) was 
geboren.

Maar eerst enkele woorden voorgeschiedenis.

Sinds lang leefde bij een aantal Vlaamse leden van het Verbond van 
Belgische en Buitenlandse Journalisten van de Periodieke Pers, met 
zetel te Brussel, een malaise en stijgende misnoegdheid over hun 
stiefmoederlijke behandeling. Immers, de Vlaamse schrijvers konden 
er in hun eigen taal niet aan hun trekken komen. Er zetelde slechts één 
enkele Nederlandstalige in het bestuur, de voorzitter was de taal van 
Vondel niet machtig: de activiteiten van de vereniging, met inbegrip 
van de jaarvergadering waren quasi volledig in het Frans. De minori-
satie van de Vlamingen werd kunstmatig in stand gehouden.

Om een voorbeeld aan te halen: met een zichtbaar leedvermaak 
kondigde de voorzitter telkenjare in zijn jaarverslag aan, dat het Ver-
bond slechts enkele tientallen Nederlandstalige leden telt tegenover 
800 of 900 Franstaligen. Hij doelde daarbij op het aantal afgeleverde 
perskaarten. Wanneer men nu weet dat veel Vlamingen, wegens hun 

reizen naar het buitenland, de voorkeur gaven aan een Franstalige 
perskaart (er waren geen tweetalige), kan men zelf konkluderen wel-
ke waarde aan dergelijke statistieken gehecht kan worden.

Maar er bestond nog een andere belangrijke reden van wrevel: nl. de 
gemakzucht met dewelke leden in genoemde vereniging werden op-
genomen. Wanneer iemand enkele artikels kon voorleggen, werd hij 
zonder meer aanvaard. Eens zover, wordt geen enkele controle meer 
uitgeoefend met het gevolg dat een persoon levenslang lid kan blijven 
zonder een journalistieke activiteit aan de dag te leggen. (De journa-
listieke deontologie is hier wel ver te zoeken…). Herhaalde verzoeken 
om aan deze ongezonde toestand paal en perk te stellen, stuitten 
steeds op onwil. Blijkbaar werd meer belang gehecht aan de kwanti-
teit dan aan de kwaliteit. 

Maar u kent wel de variante op de kruik… met het gevolg dat een 
nieuw journalistenverbond boven de doopvont werd gehouden. 

Vermelden we volledigheidshalve dat, teneinde versnippering te voor-
komen, getracht werd, mits bepaalde waarborgen, aan te sluiten bij 
de Unie van Periodieke Pers. De daaromtrent gevoerde besprekingen 
leidden niet tot een resultaat omwille van het meervoudig stemrecht, 
dat daar in voege is. In het verbond is het namelijk zo, dat het aantal 
stemmen waarover een lid beschikt, verhoogt naargelang de oplage 
van de krant die hij vertegenwoordigt.

Maar laten we nu terugkeren tot ons verbond. 

Niemand geloofde in de leefbaarheid van onze vereniging. Men voor-
spelde een kortstondig bestaan. Men gaf ons hoop en al drie maan-
den.

De pessimisten en zwartkijkers hadden echter buiten de waard gere-
kend, in casu enkele vastberaden journalisten die onverdroten, met 

Historiek



750

taaie volharding en een onblusbare innerlijke gloed, zich in vaak 
moeilijke omstandigheden voor het nieuwe verbond inzetten.

En het groeide. Tien jaar later is het bescheiden groepje van enkele 
durvers uitgegroeid tot een grote,  representatieve Vlaamse organi-
satie van 180 leden. Bewijs daarvan de vele prominenten die er prijs 
op stelden de viering van ons tweede lustrum in het Marcel Peeters 
Centrum met hun aanwezigheid te vereren.

Het zou ons niet moeilijk vallen om zonder veel inspanningen ons le-
denaantal te verdubbelen. Immers, er bestaan toch zoveel gegadig-
den voor een perskaart.

Maar we kunnen er als enige vereniging van journalisten van de pe-
riodieke pers prat op gaan, ons niet blind te staren op het aantal. Zo 
werden drie jaar geleden alle leden, waarvan niet geweten was of 
zij nog een journalistieke activiteit aan de dag legden, uitgenodigd 
dienaangaande een bewijs te leveren. Van diegenen (het waren er 
niet veel) die daartoe niet in staat waren, werden de perskaarten niet 
hernieuwd. Zodat het niet zal kunnen gebeuren dat een bestelwagen 
in de stad rondtoert, voorzien van een door ons verbond afgeleverde 
autopersplaat. Of dat een zuiver publiciteitsblad, waarin geen enkele 
iota redactionele tekst staat, als ondertitel vermeldt: “Aangesloten bij 
het Verbond van Belgische en Buitenlandse Journalisten van de Peri-
odieke Pers – Wettelijk erkende beroepsvereniging…”

Het Verbond van de Vlaamse Journalisten van de Periodieke Pers be-
staat tien jaar. Met voldoening kunnen wij op de afgelegde weg terug-
blikken, maar in geen geval op onze lauweren rusten. Zeker niet nu de 
periodieke pers, die haast volledig van elke staatssubsidie verstoken 
blijft, het zo moeilijk heeft.

Ons tweede lustrum is geen eindpunt, slechts een mijlpaal.

Samen met U willen wij ons Verbond verder uitbouwen tot een grote 
Vlaamse Journalistenvereniging en in de bres staan voor de vrijwa-
ring van de materiële en morele belangen van onze leden.”

Getekend: Louis Davids

Ook in de feestrede, in 1990 uitgesproken door toenmalig voorzitter Frans L. van 
den Brande, naar aanleiding van het 25-jarig bestaan van de vereniging, vinden we 
een aantal elementen terug die een beeld geven van de historiek en van de evolutie 
van de vereniging.

“Geachte vergadering, dit schreef oud-voorzitter Louis Davids in 1975. 
Uit zijn verhaal onthouden we het feit, dat controle op de journalis-
tieke activiteiten van de leden de garantie moet zijn van een goed 
werkend verbond. Naast de idee van vriendenkring is een kritische er-
kenning van nieuwe leden en een permanente controle op bestaande 
leden van kapitaal belang.
Toch heeft ons verbond tot zijn twintigjarig bestaan moeten wachten 
om door de algemene vergadering een officiële Erkenningscommissie 
te zien oprichten! We zeggen en schrijven 1985. Het ledenaantal is dan 
gestegen tot 280. Vandaag, in 1990, brengt ons tot de uitdaging van 
heden en toekomst. Een zuiver cijfermatige evolutie zou, in de lijn van 
de huidige groei in 1995, een ledental van 420 kunnen opleveren. In 
het jaar 2000 zelfs een kleine 500 leden, en dit rekening houdend met 
een constante terugval van lidmaatschap wegens stopzetting van 
journalistieke activiteit.

Dit rekensommetje brengt ons tot de wezenlijke uitdaging voor de 
verdere uitbouw van ons verbond in heden en toekomst. Een aantal 
krachtlijnen zijn onontkoombaar en worden best zo realistisch moge-
lijk en in de meest nabije toekomst uitgewerkt. Ik leg ze aan u voor, het 
zijn geen persoonlijke uitvindingen van uw voorzitter, integendeel: ik 
distilleer ze uit de suggesties die sporadisch opkwamen op algemene 
vergaderingen van de afgelopen jaren. Ze werden echter vaak weg-



850

gewuifd als wishfull thinking of in grote vaagheid naar de beheerraad 
verschoven. Ik zet ze even op een rijtje:

1.	 Het wordt de hoogste tijd dat terdege werk gemaakt wordt van 
het onderdak zoeken voor de zetel van de vereniging in een offici-
eel pershuis: zolang we wat dit betreft in de (goedbedoelde) pri-
vésfeer blijven hangen verkleinen onze kansen om door officiële 
verbonden en instanties serieus genomen te worden en groeit de 
tegenkanting van bepaalde persmiddens.

2.	 In verband met de eerste krachtlijn, maar ook naar aanleiding van 
het toegenomen en steeds stijgend ledenaantal is het dringend 
noodzakelijk om te voorzien in een minimale professionalisering 
van het secretariaats- en administratieve werk voor het verbond. 
Op dit moment staat het verbond aan de limiet van het haalbare 
in het vrijwilligerswerk. Zowel de beheerraad als de Erkennings-
commissie hebben dringend behoefte aan administratieve hulp. 
Teveel dossiers worden nu te traag behandeld, met alle narigheid 
en frustraties vandien. Controle en administratie kon in 1975 even 
tussen de plooien door gebeuren, met de losse hand; met 350 le-
den en meer is administratieve hulp noodzakelijk.

3.	 De derde krachtlijn heeft te maken met wat oud-voorzitter Ver-
dijck de ‘vriendenkring’ noemde. We kunnen het ook echte colle-
gialiteit noemen. Het is duidelijk dat zoiets met twintig mensen 
anders uitpakt dan met 350 of 400. Daarom wint de gedachte 
steeds meer veld om een aantal initiatieven in het verbond te 
regionaliseren. Naar analogie met de andere persbonden is het 
best mogelijk om bijvoorbeeld per provincie bepaalde zaken aan 
te pakken: er bereiken ons trouwens berichten vanuit Limburg en 
vanuit West-Vlaanderen om lokaal bijeenkomsten te beleggen. 
Dit soort initiatieven moeten niet van boven uit, maar vanuit de 
basis ontstaan!

Ik ben er mij zeer bewust van , dat nog andere krachtlijnen kunnen 
bedacht worden om het verbond in de toekomst meer werkbaar te 

maken. Echter: deze drie genoemde pijlers zijn levensnoodzakelijk 
voor een goede uitbouw. We mogen niet overhaast beslissingen ne-
men of zonder meer wensen publiek maken, die vervolgens aan de 
beheerraad worden doorgeschoven, die op zijn beurt machteloos zijn 
beperktheid moet toegeven.

Daarom, Geachte Vergadering, moet deze feestdag er vooral een van 
ontmoetingen zijn tussen de leden, maar vooral een van constructie-
ve uitwisseling van haalbare suggesties. Lang Leve het Verbond! Daar 
het verbond zijn wieg aan de Scheldestroom had, mogen we het ook 
een goede vaart toewensen voor de komende jaren. Ik wens u verder 
een fijne dag toe!”

Getekend: Frans L. van den Brande

In 2015, vijftig jaar na de stichting van de vereniging, zijn de wijze woor-
den van Louis Davids en Frans van de Brande ongetwijfeld nog onvermin-
derd van toepassing. Hoewel er al behoorlijk wat gerealiseerd is, blijft er 
toch nog een lange weg af te leggen. De viering van het 50-jarig bestaan 
van de Vlaamse Journalisten Vereniging is echter een dag van vreugde en 
van feest… en van de start van een beloftevolle toekomst. 

Zaterdag 5 december 2015 zal in de toekomstige kronieken van de vereni-
ging dan ook gebrandmerkt staan als een feest voor alle leden en ieder-
een die het mogelijk heeft gemaakt om de Vlaamse Journalisten Vereni-
ging uit te bouwen tot een representatieve Vlaamse vereniging. 

Met fierheid kunnen wij vandaag dan ook alvast één van de verwachtin-
gen van onze voorgangers waarmaken en kunnen wij de toetreding van 
ons 500ste lid aan u voorstellen.



950
Cartoon: BING



1050
Cartoon: BOB



1150

In 1965 ging de vereniging, na de publicatie van de op-
richtingsstatuten in het Belgisch Staatsblad, definitief 
van start. Van bij de aanvang lag de klemtoon vooral op 
de belangenverdediging van haar leden, met in aanvang 
een sterk accent naar de periodieke pers. 

Ten gevolge van de evolutie van het medialandschap is de 
Vlaamse Journalisten Vereniging anno 2015 geëvolueerd 
naar een moderne vereniging van journalistiek-actieven. 
De VJV is pluralistisch, politiek neutraal en groepeert mo-
menteel 500 leden, overwegend freelancers die – al dan 
niet naast een andere (beroeps-)activiteit - meewerken 
aan dagbladen, (vak-)tijdschriften, (lokale) radio, televi-
sie, persagentschappen en nieuwe media (professionele 
internet-sites en –blogs). Niet-voltijdse beroepsjournalis-
ten hebben evenzeer recht op de nodige (Vlaamse) steun 
en faciliteiten bij het uitoefenen van hun job. Ze zijn im-
mers, net als hun collega’s beroepsjournalisten, bij de uit-
oefening van hun journalistiek werk actief als (plaatselijk) 
correspondent, fotograaf, (hoofd)redacteur, uitgever, pu-
blicist, cartoonist, journalistiek webbeheerder, professio-
nele blogger, camera-reporter, radio-reporter, e.a..

Net als in andere beroepsgroepen zit er ook bij de niet-be-
roepsjournalisten veel kaf tussen het koren. Daarom 
houdt de VJV strikt vast aan een aantal principes die ons 
vak naar de buitenwereld toe alleen maar geloofwaardi-
ger kunnen maken.

Kandidaat leden moeten aan de hand van een aanvraag-
dossier aantonen dat zij gedurende minstens één jaar 

reeds op regelmatige basis journalistiek actief zijn. Alle 
aanvragen worden op basis van de gehanteerde toe-
tredingscriteria op een objectieve manier beoordeeld 
tijdens de maandelijkse vergadering van de Erkennings-
commissie, een zeskoppige ‘Raad van Wijzen’ die, net 
zoals het bestuur, wordt verkozen door de Algemene Le-
denvergadering. Wie als lid aanvaard wordt ontvangt de 
door de Vlaamse Journalisten Vereniging jaarlijks her-
nieuwbare VJV-perskaart en, optioneel, ook een VJV-au-
topersplaat.

De leden van de Vlaamse Journalisten Vereniging on-
derschrijven en erkennen de bevoegdheid van de door 
de Vlaamse Overheid opgelegde Raad voor de Journa-
listiek en onderwerpen zich aan de hieraan gekoppelde 
deontologische code voor journalistiek.

Alle leden worden, op basis van een in te dienen dossier 
met recente bewijsstukken, om de twee jaar onderwor-
pen aan een grondige herscreening. Hierdoor wordt de 
controle op de gegrondheid en de continuïteit van hun 
journalistieke activiteiten gecontroleerd en gegaran-
deerd tegenover derden.

De VJV-leden kunnen bij de uitoefening van hun jour-
nalistieke activiteiten rekenen op de (juridische)steun 
van hun bestuur, worden uitgenodigd voor de vergade-
ringen (o/m/ de jaarlijkse statutaire ledenvergadering) 
en ontvangen – naast enkele concrete ledenvoordelen 
- het driemaandelijks ledenblad ‘De Nieuwe Tydinghe’.

Onze missie



1250
Cartoon: BOB



1350

Raad van bestuur 

•	 Walter Van den Branden, Voorzitter
•	 Willy Piasecki, Ondervoorzitter
•	 Kristin Spiessens, Secretaris
•	 Ronald Libin, Penningmeester
•	 Ronny Van Cutsem, PR- en communicatieverantwoordelijke
•	 Karin Stoop, Bestuurder

Erkenningscommissie 

•	 Jean Buyle, Voorzitter
•	 Willy Ysewyn, Ondervoorzitter
•	 Hilde Van Gool, Secretaris
•	 Georges De Smaele, lid EC
•	 Frans Van Damme, lid EC
•	 Cor Blancke, lid EC

Vorige voorzitters 

•	 Louis Reinquin, 1965–1966
•	 Jack Verdyck, 1966-1975
•	 Louis Davids, 1975-1985 
•	 James Tolomei, 1985-1986 
•	 Frans L. van den Brande, 1986-1990
•	 Mirek Cerny, 1991-1996 
•	 Luk Van Balberghe, 1996-2002
•	 Kris Pattyn, 2003-2004
•	 Godelieve Vaesen,  2005-2007
•	 Hilde Van Gool, 2007-2009

Ereleden

•	 Marcel Brocatus
•	 Mirek Cerny
•	 Louis Davids
•	 Raoul Maria de Puydt
•	 André Mortelmans
•	 Freek Neirinck
•	 Rogier Rombouts
•	 Georges Sevenants
•	 Luc Van Balberghe
•	 Jan Van Broeckhoven
•	 Frans L. Van den Brande
•	 César Van der Bist
•	 Jack Verdyck
•	 Jos Verhoogen
•	 Georges Verstraete
•	 Ab Walvisch



1450
Cartoon: BING



1550

Het 50-jarig jubileum van de Vlaamse Journalisten 
Vereniging biedt een gedroomde opportuniteit om 
in dit jubileumboek  bijzondere aandacht te beste-
den aan 50 jaar media in Vlaanderen. Guy Freier-
muth, gewezen bestuurslid van de Vlaamse Journa-
listen Vereniging en eredocent Journalistiek aan de 
Artesis/Plantijn Hogeschool in Antwerpen nam de 
media in Vlaanderen onder de loep en verzamelde 
aan de hand van feiten, personen en gebeurtenis-
sen een belangrijke bloemlezing bij dit onderwerp.

DEEL 1: 1965–1975

Midden de golden sixties was 1965 het jaar waar-
in Russen en Amerikanen in de ruimte wandelden, 
Martin Luther King zijn mars op Washington hield, de 
VS meer en meer betrokken raakten in de oorlog in 
Vietnam en Mobutu in Congo definitief aan de macht 
kwam. We namen afscheid van Winston Churchill, Al-
bert Schweitzer, Le Corbusier, Stan Laurel en Nat King 
Cole. Dichter bij huis won Gimondi de Tour de France, 
kwam Hilversum 3 in de ether en scoorden The Beat-
les met I feel fine. De zomer was nat en koud en oh 
ja, in Antwerpen werd het Verbond der Vlaamse Jour-
nalisten van de Periodieke Pers (VVJPP) opgericht. En 
daarmee zijn we bij de media aanbeland.

In de periode 1965 - 1975 verschenen er, ruim gespro-
ken, nog veertien dagbladen in Vlaanderen, de mees-
te nog met een duidelijke ideologie. De katholieke 
dagbladen waren in dat decennium overduidelijk in 
de meerderheid. Zo verschenen naast De Standaard, 
Het Nieuwsblad, De Gentenaar, Gazet van Antwerpen 
en Het Belang van Limburg ook nog De Nieuwe Gids, 

Een halve eeuw media in Vlaanderen

Het Handelsblad, De Landwacht, Het Volk en de Ga-
zet van Mechelen. Bovendien verscheen in Antwer-
pen nog tot 1974 het Franstalige La Métropole. Het 
minder bedeelde liberale gedachtengoed beschikte 
in Vlaanderen naast Het Laatste Nieuws en De Nieu-
we Gazet, eveneens tot 1974, nog over de Antwerpse 
titel Le Matin en de Gentse La Flandre Libérale. De 
socialistische familie tenslotte kon nog bogen op 
Volksgazet en Vooruit. Kortstondig had de lezer vanaf 
1 november 1975 de kans te bladeren in De Krant. Uit-
gever Louis Croonen noemde zijn blad ‘een onafhan-
kelijk, objectief, Vlaams, zelfstandig, niet-gebonden 
dagblad, dat recht naar de mensen toeschrijft’, een 
mondvol, maar hoofdredacteur Louis Verbeeck kon 
het maar tot maart 1976 volhouden. 

Tenoren die het langer uitzongen waren Manu Ruys, 
Walter Cabus, Karel de Witte, Frans Van Erps, Leo 
Siaens en Frans Strieleman. Slechts één nieuw dag-
blad slaagde erin om te overleven, namelijk De Finan-
cieel Economische Tijd, waarvan het eerste nummer 
in 1968 in Antwerpen van de persen rolde. Maar dit 
sterk gepolitiseerd perslandschap kreeg al gauw af 
te rekenen met concentratiebewegingen, waardoor 
niet alleen het aantal zelfstandige titels verminderde, 
maar ook de commerciële greep verhoogde.

Knack, Spectator, Vrijdag en de anderen

Ook niet vergeten dat de pers stilaan af te rekenen 
kreeg met het stijgende succes van het nieuwe me-
dium televisie. In 1969 werd trouwens door Perexma, 
een samenwerking van de uitgevers van De Stan-
daard en Gazet van Antwerpen, het televisieweekblad 



1650

TV-Ekspres gelanceerd. Maar terwijl er in onze buur-
landen reeds kwaliteitsvolle en vermaarde opinie- en 
informatieweekbladen met groot succes verschenen, 
bleef Vlaanderen op zijn honger. Onze lezers dienden 
lang vrede te nemen met weekbladen die een ver-
lengstuk waren van de weggevallen zondagseditie 
van dagbladen. 

Het begin van de zeventiger jaren bracht hier echter 
verandering in. Illustratief hierbij was vooral de ge-
boorte van Knack in 1971. Uitgever Willy De Nolf wou 
naast zijn E3 huis-aan-huisbladen ook een degelijk 
informatiemagazine, type L’Express, Der Spiegel of 
Newsweek, uitgeven. Hij kreeg echter snel concur-
rentie. Negen maanden later pakte uitgever Het Volk 
immers uit met Spectator. Ook vanuit progressieve 
hoek kwam er vlug reactie via het, in een avant-gar-
distische opmaak gegoten, weekblad Vrijdag. 

Nog later zullen ook de Nederlanders met de Vlaam-
se Elsevier tevergeefs trachten een graantje mee te 
pikken. In die jaren deed zich dus een belangrijk fe-
nomeen voor: er doken nieuwe, onafhankelijke uitge-
vers op. Er kwam een functionele afscheiding tussen 
dag- en weekbladen. Toch zal dit complementair ge-
beuren door de economische recessie en later door 
de gestegen audiovisuele concurrentie opnieuw in 
gevaar komen. Zo zullen dagbladen zich langzaam 
gaan verslikken in een bijlage-politiek, terwijl week-
bladen op hun cover uitpakken met de ‘nieuwsfeiten 
van de week’. Ook op het gebied van de opmaak viel 
op, dat ze alweer concurrenten waren geworden die 
niet uit de boot van het door de nieuwere media be-
laagde gezinsbudget wilden vallen.

Partijpolitiek en omroep

De radio wijzigde in de loop van zijn bestaan van 
karakter. Klein begonnen evolueerde het verder van 
een massamedium naar een op doelgroepen gericht 
aanbod. Het spreekt ook voor zich dat het radiobe-
leid zich aanpaste na de intrede van het medium tele-
visie. Dat was duidelijk het geval voor de periode die 
we hier onder het vergrootglas leggen. In1960 vond 
de radio immers een nieuwe thuis door de omroep-
wet ‘houdende organisatie van de Instituten van de 
Belgische Radio en Televisie’, waarbij de twee grote 
cultuurgemeenschappen hun eigen omroep kregen: 
BRT en RTB. De wet bepaalde dat de informatieve 
uitzendingen in een geest van strikte objectiviteit 
dienden te geschieden, zonder preventieve over-
heidscensuur. Die objectiviteit hield o.a. in, dat de 
programma's niet mochten indruisen tegen het alge-
meen belang, de openbare orde of de goede zeden. 
Alle strekkingen dienden aan bod te komen en er 
gold ook een reclameverbod. De koning benoemde 
Jan Boon tot directeur-generaal van de BRT, die na 
zijn plots overlijden werd opgevolgd door Paul Van-
denbussche. 

Een systeem van erkende verenigingen of stichtingen 
diende enkele jaren later het absoluut BRT-monopo-
lie te verzachten. De grondwetsherziening van 1970 
bracht het radio- en televisiegebeuren dan onder de 
bevoegdheid van de cultuurraden. Voortaan kon ie-
dere cultuurgemeenschap een radio- en televisie-in-
stituut met een eigen identiteit opzetten. De beleids-
plannen waren evenwel doordrongen van de drang 
om uit politieke hoek de omroepen in de richting van 
hun ideologie te brengen. De wederzijdse beschuldi-
gingen van manipulatie van informatie- uitzendingen 
en journaals waren dan ook legio. Meer in het bijzon-
der ijverden de katholieke partij(CVP) en de socialis-
tische partij(BSP) voor een audiovisuele hegemonie, 

die parallel liep met hun streven naar een electora-
le meerderheid. In het regeerakkoord van januari 
1972 tussen CVP en BSP stond weliswaar een breed 
hoofdstuk radio- en televisiegebeuren, dat echter 
geen melding maakte van de reclameproblematiek. 
Dit thema zal echter de daaropvolgende jaren steeds 
meer de aandacht opeisen.

De PVV in de regering

In januari 1973 trad een nieuwe drieledige coalitie 
(CVP-BSP-PVV) aan o.l.v. de Waalse premier Edmond 
Leburton (PSB). Het regeerakkoord beloofde om een 
nieuw statuut voor radio- en televisie binnen de zes 
maanden bij het parlement en de cultuurraden neer 
te leggen. Op 9 april 1973 trad het nieuwe decreet in 
werking, al was het meteen duidelijk dat het slechts 
een voorlopig karakter bezat. Het luidde alleszins een 
verdere partijpolitisering van het omroepbestel in. Dit 
was uiteraard voldoende om alle poppetjes aan het 
dansen te brengen. Journalisten gaven fameus van 
jetje, keurden het partijpolitiek gekonkel af en plaats-
ten de ‘omroeponbekwaamheid’ onder de schijnwer-
pers. De vrees bestond immers dat de politieke druk 
qua benoemingen en inmenging in berichtgeving 
nog zou toenemen. 

De partijpolitieke studiediensten begonnen dan ook 
al snel aan de voorbereiding van een nieuw statuut. 
Het eerste voorstel van decreet werd reeds in juni in-
gediend door Wim Geldolf (BSP). Dit voorstel behield 
het monopolie van de BRT, het variabel aantal leden 
van de raad van beheer, de objectiviteitsplicht en het 
verbod van preventieve censuur. Het voorzag in een 
adviserende omroepraad en in het toekennen van 
uitzendtijd aan erkende niet-commerciële vereni-
gingen en stichtingen. Voor de liberalen van de Partij 
voor Vrijheid en Vooruitgang (PVV), die nu ook deel 
uitmaakten van de regering, legde Herman De Croo in 



1750

december 1973 een voorstel neer. Hierin stond niets 
nieuw over het monopolie of het benoemen van de 
beheerders. Innoverend was wel de wens om zendge-
machtigde verenigingen op te richten, die maximaal 
over de helft van de zendtijd konden beschikken.

De regering Leo Tindemans

Op 19 januari 1974 ging premier Edmond Leburton 
het ontslag van de regering aan de koning aanbieden. 
De CVP won de daaropvolgende verkiezingen van 10 
maart en op 25 april stelde premier Tindemans zijn 
regering (CVP-PVV) voor aan de koning en legden de 
ministers de eed af. In de  regeringsverklaring stond 
dat de voorbereiding van het nieuwe decreet voor 
radio en televisie zou worden voortgezet. Er werd 
ook de oprichting van een overlegorgaan tussen de 
gedrukte media en radio en televisie aangekondigd. 

Voor de rest bleef het in 1974 oorverdovend stil rond 
het mediabeleid. Maar het bleek maar stilte voor de 
storm. Er deed zich in januari immers een ernstig inci-
dent voor naar aanleiding van een vraag van Maurits 
Coppieters (Volksunie) aan minister van Nederland-
se Cultuur Rika De Backer(CVP) i.v.m. de onafhanke-
lijkheid van de BRT. Coppieters sprak zich hierbij uit 
tegen de invoering van zendgemachtigde verenigin-
gen. In haar antwoord verklaarde Rika De Backer zich 
eveneens gekant tegen een ‘propagandistische ver-
zuiling’ van het omroepsysteem. PVV-voorzitter Frans 
Grootjans liep hierdoor boos weg en maakte er on-
middellijk een regeringszaak van. Volgens de ene des-
kundige draaide de kritiek rond de BRT voornamelijk 
over de politisering van de nieuwsuitzendingen en 
over het kwalitatieve niveau van de programmatie. 
Volgens de andere bewees een journalist als Mauri-
ce Dewilde met zijn diepgravende reportages, dat de 
openbare omroep best hoge kwaliteit kon brengen, 
hetgeen andere politici dan weer aanvochten. Slot-

som was, dat de deskundigen wel inzagen dat de BRT 
verre van volmaakt was, maar dat ook de alternatie-
ven niet deugden. 

De politieke wereld kon van langsom minder verber-
gen, dat zij haar toegang tot de audiovisuele wereld 
voor zich wilde open houden, nu de partijkranten aan 
hun zwanenzang toe waren.

Lange lijdensweg voor ontwerp De Backer

In juni 1975 keurde de kabinetsraad een nieuw sta-
tuut voor radio en televisie goed. Nieuw waren alles-
zins een programmaraad voor radio- en televisiege-
bruikers en een ereraad voor informatieproblemen. 
Maar vooral het voorzien van een correctief op het 
monopolie van de BRT, waarmee verwezen werd 
naar de zendgemachtigde verenigingen, die ruimte 
kregen voor informatie en educatieve duiding, viel 
op. PVV-voorzitter Frans Grootjans apprecieerde ten 
volle deze beslissing. In één beweging kondigde hij 
een tweede decreet aan dat het statuut en de werking 
van die verenigingen zou regelen. Na de behandeling 
van de twee voorstellen in de cultuurraad hoopte 
Grootjans het omroepstatuut tegen eind 1975 te kun-
nen afronden. Maar de CVP ging onder druk van haar 
achterban onmiddellijk op de rem staan. Het werd 
meteen duidelijk, dat er voor hen enkel sprake kon 
zijn van een uitbreiding van de reeds bestaande gast-
programma’s. Volgens de CVP kwam het ontwerp De 
Backer de liberalen enkel tegemoet door de oprich-
ting van zendgemachtigden als principe te erkennen. 

Op 10 juni dienden de ministers van cultuur, Rika De 
Backer en Henri François Van Aal een ‘wetsontwerp 
houdende de bepalingen betreffende de openbare 
radio- en televisie’ in bij de senaat. Daarin stond o.a. 
dat de instituten verplicht waren tot 8 uur per maand 
kosteloos regeringsmededelingen uit te zenden, dat 



1850

ze het recht kregen om producties en klank- en beeld-
opnamen te verkopen, dat er een Duitstalige zender 
werd opgericht en dat het Instituut der Gemeen-
schappelijke Diensten werd ontbonden. En toen 
werd het in 1975 weer stil en was het uitkijken of het 
ei in het nieuwe jaar kon worden gelegd. 

Door het mediagewoel zouden we onze eigen vereni-
ging nog vergeten. In 1965 besloten immers een aan-
tal journalisten zich vanwege een falend intern taal-
beleid af te splitsen van het Verbond van Belgische en 
Buitenlandse Journalisten. Dit leidde in Antwerpen 
tot de oprichting van het Verbond van Vlaamse Jour-
nalisten van de Periodieke Pers(VVJPP), de voorloper 
van de Vereniging van Vlaamse Journalisten(VJV).

DEEL 2: 1976–1990

Het jaar 1976 begon bijzonder onstuimig met een 
zware storm die over onze contreien raasde. Maar dat 
was nog maar klein bier tegen de zware aardbevin-
gen die in China een kwart miljoen doden eisten. De 
meest markante politieke feiten speelden zich af in 
Argentinië, waar Isabel Peron aan de dijk werd gezet 
en in China, waar talrijke betogers omkwamen op het 
Tianammenplein. Verder noteerden we de verkiezing 
van Jimmy Carter en de intrede van Fidel Castro als 
Cubaanse president. Prettiger nieuws was de oprich-
ting van Apple door  Steve Jobs en, dichter bij huis, 
de overwinning van Lucien van Impe in de Ronde van 
Frankrijk. Tenslotte namen we afscheid van o.a. Mao 
Tse-Toeng, Agatha Cristie, Martin Heidegger, Adriaan 
Roland Holst en Benjamin Britten.

Ook voor de media betekende 1976 het begin van een 
onstuimige periode. De dagbladen werden immers 
opnieuw geconfronteerd met hun ambigue karakter. 
Enerzijds was het de zogenaamde vierde macht, het 

onmisbaar instrument voor de goede werking van de 
democratie, anderzijds het banale bedrijf dat perma-
nent onderworpen was aan het vrije marktgebeuren 
van winst en schaalvergroting.  Deze verschillende 
horizonten stonden in 1976 en volgende jaren haaks 
op mekaar, bij de ‘opiniepers’ zelfs meer dan elders. 
Vandaar dat de overheid naast een onrechtstreekse 
hulplijn ook rechtstreekse subsidiëring voorzag. 

In 1976 verschenen er nog, ruim gesproken, veertien 
dagbladen van algemene informatie in Vlaanderen. 
Ook de maritieme titel Le Lloyd Anversois, in 1979 
aangevuld met De Lloyd, en het gespecialiseerde De 
Financieel-Economische Tijd hielden stand. Medio 
1976 ging evenwel het grootste Vlaamse persbedrijf, 
dat de Standaardbladen uitgaf, onverwacht ten on-
der in een opzienbarend faillissement. Na een open 
crisis van enkele dagen nam de Antwerpse zakenman 
André Leysen, met zijn aangevuld consortium, ver-
enigd in de Vlaamse Uitgevers Maatschappij (VUM), 
de kranten over. Twee jaar later verdween evenwel 
de VUM-titel De Landwacht, in 1979 gevolgd door Het 
Handelsblad. 

De moeilijkheden waar de gedrukte media reeds 
enige tijd mee kampten, nl. dalende verkoop en ver-
minderde reclame-inkomsten, mondden in 1978 dan 
weer uit in de ineenstorting van de socialistische 
pers. Op het puin van Vooruit en Volksgazet werd in 
hetzelfde jaar nog De Morgen opgericht. De nieuwe 
titel wou met de boodschap ‘open, progressief en 
niet-partijgebonden’ het tij onmiddellijk keren. Daar-
mee sloeg het wel direct aan bij klein links en bij de 
groenen, maar de traditionele SP-aanhanger haakte 
af evenals de doorsnee adverteerder. De verliezen 
stapelden zich op en slechts na een hele reeks bene-
fitacties kon De Morgen weer ademen. Niet voor lang 
echter. In 1989 werd de titel voor één symbolische 
frank opgenomen in de liberale Hoste-groep, meteen 

een signaal voor het verder doorbreken van ideolo-
gische grenzen. Het werd duidelijk dat de Vlaamse 
kranten zich op een nieuw tijdperk dienden voor te 
bereiden. Daar was een grote rol weggelegd voor de 
financiële wereld. De gekende medicatie, waarbij de 
overheid ter hulp snelde via onrechtstreekse steun-
maatregelen, bleek onvoldoende en er volgde recht-
streekse subsidiëring. Bovendien verplichtte de intre-
de van commerciële televisie de dagbladbedrijven 
zich binnenkamers te reorganiseren, maar hierover 
verder meer.

Van Tongerloo, Baert en Van Thillo

Het zoeken naar nieuwe impulsen en markten mocht 
echter ook niet te snel en te weinig doordacht ge-
beuren. Illustratief hierbij was het lanceren, van ‘24 
uur’ door de VUM in 1984. Het werd een blad  voor 
‘niet-dagbladlezers’ op klein formaat met talrijke 
foto’s en verdeeld via grootwarenhuizen en cafés. 
Het werd uiteindelijk een ramp. De traditionele dis-
tributiesector, hierbij zelfs stiekem geholpen door 
concurrenten, ging over tot een boycot. 24 uur werd 
even snel opgedoekt als het werd gelanceerd. Het 
werd duidelijk dat de vernieuwing rustiger diende 
aangepakt, temeer, omdat onverwachte gebeurte-
nissen bijkomend op de loer lagen. Zo dreef Gazet 
van Antwerpen tot in het begin van de jaren tachtig 
o.l.v. hoofdredacteur Louis Meerts op een wolkje. De 
rust werd echter verstoord door een artikelenreeks 
in Humo. Daarin werd ongenadig afgerekend met de 
‘rechtse krant op de linkeroever’. Dit leidde naar het 
revitaliseren van het blad door het duo Romain Van 
Tongerloo – Lou De Clerck. De krant werd inhoude-
lijk herschikt, de opmaak opgefrist en door  middel 
van een nieuw redactioneel management hoopte het 
duo de verkoop over de kaap van de 200.000 exem-
plaren te tillen. Daar kwam echter niets van in huis. 
Bij Het Belang van Limburg werd Hugo Camps de 



1950

nieuwe hoofdredacteur. Hij knipte de moederband 
met de CVP radicaal door en verbreedde, door een 
meer pluralistische opstelling, alzo de doelgroep. De 
verkoop steeg, maar in 1985 pakte (alweer) Humo in 
haar kolommen Camps weinig deontologisch aan, 
wat tot diens ontslag leidde. Hij werd opgevolgd door 
een triumviraat dat  bijkomend geconfronteerd werd 
met het plotse overlijden van uitgever Jan Baert. Eind 
van de jaren ’70 meldde de familie Van Thillo zich als 
nieuwe aandeelhouder aan bij Uitgeverij Hoste. Hun 
invloed werd met de jaren groter en sinds 1989 kre-
gen zij het volledige bedrijf, dat herdoopt werd in De 
Persgroep, onder controle.

Story, Flair en Dag Allemaal

Libelle en Panorama waren de ‘oudjes’ binnen de 
Tijdschriften Uitgeversmaatschappij (TUM) terwijl 
Story het blad van de jaren’70 en Flair dat van de ja-
ren ’80 was. Flair dat geleid werd door de flamboyan-
te Wiel Elbersen  werd beschouwd als een progressief 
weekblad, omdat het zonder taboes berichtte over 
relatieproblemen. Dezelfde uitgeverij kocht in 1988 
Het Rijk der Vrouw. De TUM had toen een sterke posi-
tie op het terrein van de vrouwenbladen en dat legde 
hen geen windeieren op het advertentievlak. Een jaar 
later volgde echter de VTM-klap... Story werd TV Story 
en er kwam een reorganisatie,  waardoor TV-Ekspres 
en Teve-Blad voortaan met Humo werden uitgege-
ven. Bij uitgeverij Roularta bleef Knack het vlaggen-
schip. Geen enkele challenger slaagde erin om die 
macht te breken. Integendeel zelfs want zowel Vrij-
dag, de Vlaamse Elsevier, Topics  en Spectator ver-
dwenen uit de rekken. 

Ondertussen bracht Roularta nog Trends en Sport 
Magazine uit. Dit laatste werd in 1982 vervangen door 
Voetbal Magazine. Later volgden nog Onze Tijd en De 
Krant van West-Vlaanderen. Ondertussen herpositio-

neerde De Persgroep de weekbladen Zondag Nieuws 
en Kwik. In 1986 gooide de groep ook nog Blik op de 
markt. Door de intrede van de familie Van Thillo in de 
groep werd de portefeuille uitgebreid met De Post 
en Joepie. De drijvende kracht achter het tienerblad 
Joepie was Guido Van Liefferinge, die  in 1984 ook 
Dag Allemaal oprichtte. In 1989 fusioneerde Zondag 
Nieuws met Dag Allemaal.

Gekleurde televisie

Op 28 december 1979 verscheen in het staatsblad 
een decreet rond radio en televisie. Vlaanderen be-
kwam eindelijk een eigen omroepstatuut. De BRT 
behield weliswaar een feitelijk monopolie, maar het 
nieuwe decreet wijzigde de wet van 1960 wel op een 
aantal  punten. Zo werd de objectiviteitsverplichting 
uitgebreid en kon er voortaan zendtijd  worden toe-
gekend aan verenigingen en aan politieke partijen, 
de zogenaamde ‘derden’. Velen zagen daarin een 
toename van de politisering en de incidenten die 
snel volgden, gaven hen gelijk. De uitzendingen door 
derden kwamen niet onder de bevoegdheid van de 
BRT, maar bleven in handen van de politieke partij-
en. Verder werd er een adviserende programmaraad 
voorzien en kreeg de raad van beheer, die in maart 
’80 werd samengesteld, ruimere bevoegdheden. De 
CVP beschikte met zes leden op twaalf over een blok-
keringsmeerderheid.

Het decreet van 1979 zorgde in feite voor een open-
bare omroep die aan de leiband van de politiek liep. 
Wie verwachtte dat omroepland nu even op adem 
zou komen, vergiste zich. Daar waar de nadruk de af-
gelopen jaren duidelijk op het medium televisie lag, 
begon de radio plots de aandacht op te eisen.



2050

Vrije radio’s rukken op

Heel wat burgers wilden zelf radio maken. In een eer-
ste beweging was er de zogenaamde burgerband, die 
via kleine zendapparaten werkte. Er volgde een he-
vige repressie. Pas toen de gebruikers met een kies-
lijst  dreigden, werd de ‘citizenband’ geregulariseerd. 
Maar ook nieuwe sociale en culturele bewegingen 
zorgden voor een verhoogde radiobelangstelling. En 
voor onze kusten verschenen dan weer radiosche-
pen als Veronica en Mi Amigo die niet aan wetten ge-
bonden waren. De idealistische lokale radiomakers 
daagden, onder de vorm van strijdzenders, eerst op 
over de taalgrens. Zo voerde Radio Eau Noire reeds 
in 1978 een geslaagde actie tegen de aanleg van een 
stuwdam.  

Later volgde Radio Libre Louvain-la-Neuve die een 
inbeslagname op de campus verijdelde. Deze illega-
le kleinschalige radio’s zagen, door hun strijd tegen 
het monopolie van de openbare zenders en door ver-
volging, hun populariteit fel toenemen. In Wallonië 
werden ze dan ook al snel gedoogd. De vlam sloeg 
met Radio Aktief over naar Vlaanderen. Stilaan groei-
de voor deze niet-openbare radio’s ook hier immers 
belangstelling vanuit de politiek en de commercie. 
Dit liep overigens min of meer parallel met de lance-
ring van grote vrije radio’s als Radio Contact en Radio 
Maeva die zulke bindingen wel genegen waren. De 
strijd voor het doorbreken van het BRT-monopolie 
werd dus ingezet. 

Wetgeving

Begin jaren ’80 verenigden de vrije radio’s zich in 
koepelorganisaties met  legalisatie als voornaamste 
doel. In Wallonië verliepen de gesprekken alweer vrij 
vlot, terwijl Vlaanderen schijnbaar de eigen schaduw 
schuwde. In het najaar ’81 verscheen het fameuze 

VTM

In 1987 werd de Vlaamse Televisie Maatschappij(VTM) 
immers als enige niet-openbare televisievereniging 
voor de Vlaamse Gemeenschap erkend. VTM werd het 
resultaat van een jarenlange onvrede vanuit partijpo-
litieke machtscentra over de BRT-nieuwsdienst. Op 
initiatief van  christendemocraten en liberalen werd 
reeds in 1984 een plan uitgewerkt dat leidde naar 
‘een stelsel van mededinging.’ De Vlaamse uitgevers 
werden toen reeds gepaaid door henzelf het initiatief 
toe te spelen. Velen leken tevreden. De enen zagen 
het BRT-monopolie eindelijk doorbroken, terwijl de 
anderen uitkeken naar het langverwachte alterna-
tieve journaal. Klaar was Kees en vijf jaar later, op 
1 februari 1989 kwam VTM op de buis. Aanvankelijk 
weggelachen bleek zeer snel dat Vlaanderen uit de 
bol ging voor de nieuwe zender. Bij de start werd VTM 
een marktaandeel van 20% voorspeld. Op het einde 
van het eerste jaar haalde de zender reeds 42%. Het 
VTM-succes dreef de BRTN in de armen van de VUM, 
die van de overheid de exclusiviteit van radioreclame 
op de openbare zender toegewezen kregen.

DEEL 3: 1990–2002

1990 mag aangekruist worden als een belangrijk po-
litiek jaar. Overloop even mee. Irak bezet Koeweit en 
de Golfoorlog kan beginnen. Oost- en West-Duitsland 
worden opnieuw één staat. Nelson Mandela komt 
vrij na 27 jaar gevangenschap. Na Estland en Litou-
wen verklaart Letland zich onafhankelijk van de Sov-
jet-Unie, waar Michail Gorbatsjov president wordt. In 
Polen wordt Lech Walesa de eerste direct verkozen 
president. Benelux, Frankrijk en Duitsland tekenen 
het Schengenakkoord voor een vrij verkeer van per-
sonen. In ons land keurt de Kamer het abortusvoor-
stel goed.

KB: 100(watt)-35(zendmasthoogte)-8(km reikwijdte) 
waarmee de regering radio’s met een beperkt vermo-
gen als norm stelde. In mei 1982 werd dan eindelijk 
een decreet neergelegd, waarin de niet-openbare ra-
dio’s technisch en inhoudelijk werden erkend. Deze 
onafhankelijke vzw’s richtten zich dan met eigen pro-
gramma’s tot luisteraars van een wijk tot maximaal 
een stedelijke agglomeratie. Zij brachten nieuws, 
vorming en ontspanning. In januari 1983 startte de 
Raad van niet-openbare radio’s met de erkenning en 
de legalisering.  In de praktijk bleek reeds snel dat de 
kleine zenders de strijd verloren tegen de reclame- 
en nieuwsregies van de grote netwerken. Zo bleek in 
1988 dat een groot aantal niet-openbare radio’s zich 
kandidaat stelde als agglomeratiezenders voor de 
grote Vlaamse steden. Er werd dus ingeleverd op de 
oorspronkelijke visie van de kleinschalige radio. In de 
schaduw van het geruzie rond het BRT-decreet en de 
vrije radiodebatten werd er her en der geëxperimen-
teerd met regionale televisie. 

Ook nu weer werden de eerste stappen over de taal-
grens gezet. In Vlaanderen botsten initiatiefnemers 
op een njet van minister Rika De Backer. Dat mocht de 
lokale televisiezender Karina uit Heist-op-den-Berg 
in 1980 ervaren bij een proefuitzending op de kabel.  
De initiatiefnemers werden onmiddellijk gerechtelijk 
vervolgd. In 1988 dienden, in volle voorbereiding van 
een landelijke niet-openbare televisiezender, vier 
zenders een erkenningsaanvraag in voor regionale 
televisie. Ze werden erkend, maar slechts één zender, 
AVS uit Eeklo, begon in het najaar reeds uit te zenden. 
De andere beschikten nog niet over de nodige infra-
structuur. Nieuwe initiatieven werden door de over-
heid tijdelijk afgeblokt, omdat ze de komst van VTM 
bedreigden.



2150

Ook op het mediafront kondigde het begin van de ja-
ren ’90 zich als bewogen aan voor de gedrukte media. 

Zo begon De Morgen in 1991 weliswaar op groter for-
maat maar eindigde, na het ontslag van Paul Goos-
sens, in mineur. De eeuwfeesten bij Het Volk en bij 
Gazet van Antwerpen (GvA) werden verstoord door 
het vertrek van respectievelijk directeur Antoon Van 
Melkebeek en hoofdredacteur Lou De Clerck. Bij De 
Nieuwe Gazet ging Frans Strieleman op rust. Alzo kon 
de stoelendans beginnen: Jos Huypens trad aan bij 
GvA, Lou De Clerck trok in bij De Standaard, Luc Van 
der Kelen bij De Nieuwe Gazet en Piet Pirijns bij De 
Morgen. Na een rustige periode werd 1994 turbulen-
ter. De verkoopcijfers namen immers een duik bij Het 
Nieuwsblad, Het Volk en GvA en de gevolgen bleven 
niet uit. De Standaard verbande Lou De Clerck naar 
Het Nieuwsblad, Het Volk liet zich door de VUM opko-
pen en GvA stelde een personeelsafslanking en een 
ambitieverlaging in het vooruitzicht. Met de trans-
actie bij Het Volk werd ook een pershoofdstuk afge-
sloten, vermits die titel het laatste dagblad was in 
eigendom van een drukkingsgroep. Men nam er ook 
afscheid van kopblad De Nieuwe Gids. In ’95 ging de 
stoelendans verder: bij Het Nieuwsblad werd De Cler-
ck vervangen door Pol Van den Driessche, Het Volk 
kreeg Lode Bostoen aan het roer, Karel Huysmans 
kwam de top bij GvA versterken en Van der Kelen 
werd bij De Nieuwe Gazet vervangen door Raymond 
De Craecker. 

In het Franstalige landsgedeelte werd de dagblad-
markt een duopolie. Toen reeds vreesden deskun-
digen dat dit wel eens een voorafspiegeling kon zijn 
voor Vlaanderen. De sector vond echter enige troost 
bij het pleidooi voor duidelijke redactiestatuten van 
mediaminister Eric Van Rompuy. De Vlijt, de moeder-
holding van GvA, kwam halfweg ’96 in een impasse. 
Uiteindelijk zocht men naar een minderheidsaan-

deelhouder die vers kapitaal kon inbrengen. Intus-
sen werd hoofdredacteur Jos Huypens de laan uit-
gestuurd en vervangen door Armand Van Linden. 
De Vlijt koos uit een aantal prominente kandidaten 
verrassend voor Concentra, waardoor er in Vlaande-
ren een derde krantengroep, de Regionale Uitgevers 
Groep (RUG), kwam postvatten naast de VUM en De 
Persgroep. De RUG werd verantwoordelijk voor Het 
Belang van Limburg (BvL) en GvA en werd niet alleen 
marktleider in beide provincies, maar werd zo ook 
een buffer tegen het duopolie gevaar. Er was bij de 
RUG echter geen sprake meer van het inbrengen van 
vers kapitaal. Het werd een samenwerking die 50/50 
gecontroleerd werd door beide titels. Concentra-ma-
nagers namen echter, vanwege talrijke lijken-uit-de 
kast, de macht over. Er volgde banenverlies bij GvA, er 
werden regionale kantoren gesloten en het kopblad 
Gazet van Mechelen verdween. 

De Antwerpse concurrenten van Gva meenden dat 
hun uur geslagen was. Zowel Het Nieuwsblad, De 
Nieuwe Gazet als De Morgen trachtte munt te slaan 
uit de gewonde marktleider. Het Nieuwsblad pak-
te uit met ’t Stad, De Nieuwe Gazet klopte het loka-
le nieuws wat meer op en De Morgen lanceerde de 
bijlage Metro. Nergens lukten deze initiatieven en de 
machtsovername strandde. Nauwere samenwerking 
op het redactionele front bracht rust bij de RUG. Luc 
Van Loon werd naast hoofdredacteur van GvA ook re-
dactiedirecteur van de twee RUG-titels.

Opiniepers

In de late jaren ‘90 werd er veel aandacht besteed 
aan de term opiniepers. Meer in het bijzonder vroeg 
men zich in bepaalde kringen zelfs af of er nog wel 
opiniebladen bestonden. Een cruciale vraag ook voor 
Eric Van Rompuy die zich diende te bezinnen over het 
protocol tussen de Vlaamse overheid en de schrijven-



2250

de pers. De discussies rond dit thema stonden niet 
alleen in verband met de ontzuilingstendens, maar 
ook met de verdere commercialisering van de me-
dia. In de jaren ’90 werden de commentaarstukken 
van tenoren als Manu Ruys, Frans Strieleman en Paul 
Goossens meer en meer naar een binnenbladzijde 
verwezen. Dit verschijnsel liep vrij parallel met een 
grondige wijziging van het audiovisueel landschap 
waardoor verbanden zich als het ware opdrongen.     
                                                                                                                                                         
Het succes van commerciële televisie zette de dag-
bladen ertoe aan de scherpe, levensbeschouwelijke 
standpunten op zijn minst af te zwakken. Doordat 
ondertussen ook de samenleving meer pluralistisch 
geworden was, verliep dit geruisloos. Maar de beeld-
cultuur drukte haar stempel nog dieper door. Het 
belang van de kijkcijfers verleidde de omroepen er-
toe de populistische toer op te gaan. De tijd van het 
‘verjamberiseren’ en ‘vergoedeliseren’ was aange-
broken. En ook de kranten, de ene al wat meer dan 
de andere, verlaagden hun journalistieke drempels. 
Papier verkopen leek belangrijker geworden dan in-
formatie verzorgen. Het viel hierbij op dat de zetel van 
de hoofdredacteur vaak op een schietstoel leek. Zij 
werden opgevolgd door directeurs van de redactie 
die minder schreven en nog nauwelijks op hun voor-
gangers-opinieleiders leken. Bestond er nog zoiets 
als een opiniepers? Duidelijk aanwezig waren popu-
laire en regionale titels die evenwel steeds meer op 
elkaar gingen gelijken en ideologisch in het veilige 
centrum speelden.

Internationale Uitgeversmaatschappij

De Belgische activiteiten van de Verenigde Neder-
landse Uitgevers (VNU) werden medio ’96 onderge-
bracht in één bedrijf: de Internationale Uitgevers-
maatschappij (IUM). Zowel Perexma (TV Expres) als 
The Press (Humo) werden operationeel gegroepeerd 

onder één uitgever. Een jaar later kondigde Mediaxis, 
een dochter van IUM, het einde aan van De Nieuwe 
Panorama, de fusie van Elga en Feeling en de resty-
ling van TV Expres. Eind ’97 werd Vlaanderen, door 
uitgeverij De Vrije Pers nog getrakteerd op P-Maga-
zine. De redactie o.l.v. Alain Grootaers, bestond uit 
ex-Panoramamedewerkers en de meerwaarde lag in 
de opiniërende ambitie. 

Vanaf 1998 werden gewijzigde verkooppatronen 
zichtbaar: televisiebladen boerden achteruit (waar-
bij Humo werd voorbij gestoken door Dag Allemaal), 
terwijl vrouwenbladen goed uit de verf kwamen. Ook 
doelgroep titels (Trends, Onze Tijd, Auto) scoorden 
voortreffelijk, behalve dan de semi-blootbladen waar 
Blik vereenzaamd achterbleef na het uit roulatie ne-
men van Kwik. Bij Roularta overschaduwde het over-
lijden van Knack-directeur Frans Verleyen de andere 
activiteiten. In het voorjaar 2000 werd Tertio gelan-
ceerd, een nieuw christelijk opinieweekblad. In het-
zelfde jaar werd Guy Mortier algemeen hoofdredac-
teur van Humo, terwijl Jörgen Oosterwael en Mark 
Schaevers hem opvolgden. 

Van Liefferinge en Van Thillo

In mei legde weekbladuitgever Guido Van Liefferinge 
een bom onder de beursgang van De Persgroep. De 
Sparta-baas had het eerst over de verloedering van 
de maatschappelijke roeping van de pers en over de 
bedreiging van de onafhankelijkheid van de redac-
ties. Als schuldigen wees hij vervolgens de mediacon-
centratie en de kruisparticipaties aan. Synergie bleef, 
volgens hem, daarbij niet langer beperkt tot het com-
merciële, maar deinde ook uit naar het redactionele 
terrein. Toen hij ook uithaalde naar VMM-directeur 
Eric Claeys was voor VMM-baas Christian Van Thillo 
de maat vol. Van Thillo verbrak het management-
contract van Van Liefferinge waardoor die, na 25 jaar 

dienst, uitgeverij Sparta moest verlaten. In het najaar 
van 2001 kwam er een einde aan Bonanza, het Woes-
tijnvis-blad dat de nachtmerrie van Humo moest 
worden. Het ene blad was nog niet uit het zicht of 
daar was reeds Punt, het conservatieve weekblad 
van de Vlaamse Media Groep. Hoofdredacteur Peter 
De Roover wou binnen de twee jaar 20.000 exempla-
ren verkopen.  

Radio

Begin 1990 trad een nieuw decreet voor lokale ra-
dio’s in werking. Er doken echter onmiddellijk pro-
blemen op. Die bleken vooral betrekking te hebben 
op de staatshervorming en de daaruit voortvloeien-
de bevoegdheidsverschuivingen naar de Gemeen-
schappen.  Beter verging het de herprofilering van 
de openbare omroep. De vijf netten kregen een eigen 
identiteit. BRT 1, BRT 2 en BRT 3 werden respectie-
velijk de infozender Radio 1, de ontkoppelde amu-
sementszender Radio 2 en de cultuurzender Radio 
3. De zendtijd van Radio Brussel werd uitgebreid. 
In ’92 kwam daar nog, voornamelijk om reclamere-
denen, Radio Donna bij en werd de Wereldomroep 
omgedoopt tot Radio Vlaanderen Internationaal. Het 
laatste jaar van het millennium stond voor de lokale 
radio’s vooral in het teken van de netvorming. Eind 
2000 keurde het Vlaams parlement het decreet over 
landelijke radio goed. Hierdoor kreeg de VRT concur-
rentie van twee commerciële radio’s, Q Music en 4FM. 
Twee jaar later voorzag een nieuw Vlaams decreet in 
vier soorten particuliere  radio’s: landelijke, regionale, 
lokale en kabelradio.

Kanaal 2 en VT4

In de annalen van de BRTN zal 1991 niet enkel ver-
meld worden als het jaar van een nieuw vijfjaren-
plan, maar vooral als het jaar dat de openbare tele-



2350

visie bekwam van de VTM-uppercut. Toch bleef de 
commerciële zender met een marktaandeel van 40 
procent goed scoren. Er kwam in hetzelfde jaar ook 
een doorbraak voor lokale televisie. Op basis van het 
kabeldecreet werden AVS (Eeklo), RTVL (Leuven), ATV 
(Antwerpen) en RTVO (Kortrijk) als eersten erkend. Op 
de valreep startte ook nog Kinder-Atelier als eerste 
doelgroepentelevisie. In ’92 verdubbelde de betaal-
omroep FilmNet het abonneebestand vooral door 
het voetbalaanbod. 1993 werd vooral het jaar van de 
regionale zenders en van de pax media. Er werden 
immers vijf nieuwe zenders erkend, waaronder Fo-
cus-TV, TV-Brussel en Televisie Limburg. Minister van 
Cultuur Hugo Weckx trok een dialoog op gang tussen 
de BRTN en VTM om het wantrouwen tussen beide te 
ontzenuwen. 

Het nieuwe kabeldecreet van april ’94 bracht de 
Vlaamse regelgeving op het niveau van het Europees 
normenkader. In dezelfde periode raakte bekend dat 
de Noorse mediagroep SBS de commerciële zender 
VT4 in Vlaanderen wou opstarten. Weckx rekende op 
de kabelmaatschappijen om dit buitenlands station 
te weren. De VUM, de enige uitgever die de VTM-trein 
had gemist, nam echter een optie op aandelen van 
VT4, waardoor de zender op 1februari’95 kon starten. 
Dit was exact twee dagen na de lancering van Ka-
naal2, de troostprijs die VTM bekwam. In een door de 
Vlaamse Raad goedgekeurd minidecreet werden de 
speerpunten van de kersverse minister voor media-
zaken Eric Van Rompuy opgenomen. De dagelijkse 
leiding van de openbare omroep kwam in handen 
van één manager aan het hoofd van een zelf gekozen 
directieteam. Een headhunter werd ingehuurd om de 
witte raaf te selecteren. 

De Graeve en De Leersnyder

Het werd Bert De Graeve die bij Alcatel Bell werd weg-
geplukt. Zeer snel maakte hij de namen van zijn direc-
tiecomité bekend waarbij hij duidelijk voor ervaring 
koos. Snel ook raakten de grote lijnen van het maxi-
decreet bekend. De BRTN werd een nv van publiek 
recht met een overschakeling naar een contractueel 
stelsel. Na het minidecreet kwam er in april 1997 een 
maxidecreet waarin de opdracht van de openbare 
omroep, voortaan VRT genaamd, werd gestipuleerd. 
Voortaan werd TV1 het ‘verbredende net’ en TV2 het 
‘verdiepende net’ genoemd. Nieuw was ook het vijf-
jarig beheerscontract waarbij de omroep zich en-
gageerde tot resultaatverbintenissen. Negatief was 
echter de overstap van bekende werknemers naar de 
concurrentie. Zo vluchtten Chris Van Den Durpel en 
Rani De Coninck naar VT4, Birgit Van Mol en Jacques 
Vermeire naar VTM. 

Maar ook de commerciële omroep had zo zijn zorgen. 
Minder reclame-inkomsten en de concurrentie met 
VT4 leidden naar het vertrek van directeur-generaal 
Luc De Leersnyder en het terugtreden van het duo 
Verdrengh en De Praetere als programmadirecteurs. 
Na een aantal tussenpausen was het directeur-ge-
neraal Eric Claeys die VTM terug op de sporen zette 
dankzij een terugkeer naar de oude waarden. Er kwa-
men ook meer en meer ‘algemene zenders’ op de ka-
bel: Vitaya in augustus ’99 en Kanaal Z in september.

Internet

In zijn beleidsnota voor de komende vijf jaar lichtte 
mediaminister Dirk Van Mechelen in 2000 het snel 
evoluerend medialandschap door. Daarbij vielen al 
gauw begrippen als informatiemaatschappij en ICT. 
De stijgende kruisbestuiving tussen het audiovisue-
le en het telecommunicatieve leidde al snel tot een 



2450

aparte afdeling e-VRT. VTM weigerde vooralsnog rond 
digitale televisie samen te werken met de openbare 
omroep die dan maar op haar eentje aan het project 
‘Internet en omroep’ begon. De grote droom was dat 
de VRT een e-servicenetwerk voor alle Vlamingen tot 
stand zou brengen. Maar dat is voer voor het laatste 
deel. 

DEEL 4: 2002 tot heden

Dit laatste deel bewijst de kracht van het multime-
diaal tijdperk. Konden we voor de eerste jaren van 
dit gedeelte de diverse media nog helder uit mekaar 
houden, dan stelden we in onze tocht naar 2015 vast 
dat de afbakening, door concentratie tendensen, 
steeds meer in mekaar verstrengelde.

2002 was een uitermate belangrijk jaar voor de jour-
nalistiek en in het bijzonder voor onze vereniging. Het 
Verbond van Vlaamse Journalisten van de Periodieke 
Pers (VVJPP) vervelde immers tot Vlaamse Journalis-
ten Vereniging (VJV). De oude benaming bekte niet al-
leen moeilijk,maar geleek ook sterk op een zusterver-
eniging en de vlag ‘periodieke pers’ dekte de lading 
niet meer. Naast redacteurs van de gedrukte media 
traden immers ook talrijke journalisten van de audio-
visuele- en nieuwe media toe. De VJV verhuisde ook 
van de vertrouwde stek aan de Ijzerenwaag naar het 
Internationaal Perscentrum Vlaanderen aan de Ant-
werpse Grote Markt.

In hetzelfde jaar werd ook de Raad voor Journalistiek 
geïnstalleerd. Onder leiding van secretaris-generaal 
Flip Voets ging deze Raad waken over de journalistie-
ke deontologie. Er ontspon zich ook een interessante 
discussie over de rol van de journalist in een demo-
cratische samenleving. Het begon met een initiatief 
van mediaminister Dirk Van Mechelen om op kran-
tenredacties de logica van de ‘wegwerpmaatschap-

pij’ te doorbreken. Hij wenste voor de dagbladen dan 
ook een toelage om oudere journalisten in dienst te 
houden en alzo het collectief geheugen niet node-
loos te dumpen. Vervolgens laaide er, toen reeds, een 
debat op over de relatie tussen pers en politiek. Yves 
Desmet onthulde de herhaalde druk vanwege pre-
mier Guy Verhofstadt. Bart Eeckhout veroordeelde de 
strategie van sp.a-voorzitter Patrick Janssens om de 
politieke agenda te bepalen via doorgegeven infor-
matie. Rik Van Cauwelaert  klaagde de te nauwe per-
soonlijke banden tussen journalisten en politici aan 
en Hugo Schiltz vond de lancering van Freya Van den 
Bossche in die zin dan ook duidelijk een brug te ver. 

De Koning Boudewijnstichting ten slotte peilde met 
het studierapport ‘Tussen woord en daad’ naar de 
taak die de journalist voor zichzelf weggelegd zag, dit 
uitgerekend in een periode waar elders burgerjour-
nalistiek de kop opstak. Bleek dat onze persmensen, 
het zo  waarheidsgetrouw mogelijk informeren van 
de burgers, als hun belangrijkste taak beschouwden. 
Maatschappelijk engagement werd slechts door een 
kleine minderheid als belangrijk ervaren. De meesten 
hadden geen oog om de mondigheid van de burgers 
te vergroten en vonden het ook geen belangrijke taak 
om maatschappelijk ongenoegen te kanaliseren en 
onder de aandacht te brengen.

Vandermeersch, Stevaert en Het Volk

Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van De Stan-
daard (DS), nam met deze resultaten geen vrede, 
peilde de lezers dan zelf maar en stuurde op basis 
daarvan de krant bij. Voortaan ging het blad voor 
alle maatschappelijke thema’s, verdween het logo 
AVV/VVK en werd de weekendeditie geherwaardeerd 
met De Standaard Magazine. In het najaar 2003 ver-
rezen de zondagskranten als paddenstoelen uit de 
grond. Eerst was er Het Nieuwsblad op Zondag, dan 

volgde Het Laatste Nieuws met Sport op Zondag en 
Concentra/Roularta met De Zondag. Twee weken 
na de lancering werd Sport op Zondag al stopgezet. 
Vervolgens begonnen de titels aan hun formaat te 
sleutelen. Gazet van Antwerpen (GvA) schakelde over 
op tabloid, wat later gevolgd door DS, De Lloyd, Het 
Nieuwsblad en Het Belang van Limburg.

Eind 2004 deed zich op de Antwerpse boekenbeurs 
een incident voor dat tot op heden nazindert. Steve 
Stevaert, die er zijn kookboek kwam presenteren, 
verklaarde er onomwonden dat er bij GvA ‘veel zou 
veranderen’. Hij stelde dan ook alles in het werk om 
redacteur Roger Van Houtte ten onrechte het zwijgen 
op te leggen vanwege zijn zogezegde ‘te kritische be-
nadering’ van het beleid van burgemeester Patrick 
Janssens. De politieke commentator werd eerst op 
een zijspoor gezet en later ontslagen.       
                           
Begin 2005 pakte DS uit met Espresso, een goedkoop 
dagblad voor de internetgeneratie. Het werd opge-
warmde koffie en verdween even snel als ’24 uur’ en 
‘’t Stad’. In hetzelfde jaar werd De Tijd (DT) opgekocht 
door De Persgroep en Rossel. In februari 2006 ver-
baasde DT evenwel met een digitaal experiment in 
wereldprimeur.200 lezers mochten gedurende enkele 
maanden hun krant lezen op elektronisch papier. Dit 
werd beschouwd als de laatste stap om van digita-
le verspreiding dagelijkse kost  te maken. Er bewoog 
ook heel wat bij de VUM-kranten. Vandermeersch 
werd er algemeen hoofdredacteur en liet zijn functie 
bij DS over aan Bart Sturtewagen. Bij Het Nieuwsblad 
en Het Volk verliet hoofdredacteur Frank Buyse het 
bedrijf en kwam Dirk Remmerie in zijn plaats.    
                                                                  
In volle komkommertijd stak het gerucht rond een 
nieuw Vlaams rechts dagblad weer de kop op, 
maar daar bleef het dan ook bij. Hetzelfde verhaal 
overigens voor de zoveelste aankondiging van het 



2550

Roularta-dagblad. De Persgroep greep diezelfde va-
kantieperiode aan om alle activiteiten onder één 
rechtspersoonlijkheid te brengen. Ook VUMmedia 
vervelde tot Corelio, terwijl Concentra Media haar 
ganse handel in zes business units bundelde. In mei 
2008 rolde Het Volk voor de laatste keer van de per-
sen. De dag erna ging de fiere arbeiderskrant op in 
Het Nieuwsblad. Alzo bleven er in Vlaanderen 10 dag-
bladtitels over, uitgegeven door drie groepen.

Staten-Generaal

Malaise, crisis, kantelpunt, bloedbad: de krachtter-
men waren niet uit de lucht .Gelukkig kwamen de 
Staten-Generaal van de Media eraan. Alle kopstukken 
gingen namelijk op 19 maart 2009 in Antwerpen met 
elkaar in debat over de crisis en de besparingsron-
des. Het werd snel duidelijk dat er te veel hooi op de 
vork werd genomen en het gebeuren verzandde dan 
ook in oeverloos gepalaver. De uitgevers bleven posi-
tief en noemden de sector financieel gezond, terwijl 
de journalisten zich dan ook afvroegen waarom er 
zo dringend moest bezuinigd worden. Minister-presi-
dent Kris Peeters kondigde een stuurgroep aan ter-
wijl de lezers, om wie het eigenlijk draaide, in de kou 
bleven. Na deze happening werd het al snel business 
as usual. De concurrentie en de commerciële druk 
deden de kwaliteit van het nieuwsaanbod afnemen 
wat dan weer een negatief effect had op het plura-
lisme. Vragen rond de inwisselbaarheid van de zgn. 
kwaliteitsbladen, het overwegend linkse discours, 
het cordon médiatique, de wensen van de lezer en 
het ontbrekend wetenschappelijk onderzoek bleven 
uit, waardoor er alsnog  geen aanzet kwam voor een 
strategisch mediabeleid. Veel werd doorgeschoven 
naar de volgende Staten-Generaal. 

De Corelio-bladen konden in 2010 mooie verkoopcij-
fers voorleggen in tegenstelling tot de twee andere 

uitgevers die bovendien verdeeld aantikten. Bij De 
Persgroep leverde De Morgen een weinig in en deed 
Het Laatste Nieuws er wat bij. Ook bij Concentra deed 
zich dat voor, Het Belang steeg wat en GvA kreeg al-
weer een pak voor de broek. GvA-hoofdredacteur Pa-
scal Kerkhove wenste trouwens het tij te keren met 
‘het perfecte huwelijk tussen meer regionaal nieuws 
en kwaliteit’. De eerste nummers bewezen echter 
dat het nog niet was doorgedrongen dat een regio-
naal dagblad de minst elitaire nieuwsbron was en er 
dus niet met dédain moest worden neergekeken op 
‘foertstemmers’. Bij DT tenslotte was het betere resul-
taat te danken aan de digitale abonnementen.  

Tablets en duopolie

De tweede Staten-Generaal van de media vond 
plaats in mei 2011. Alles draaide rond de samen-
werking tussen Vlaamse mediahuizen. De dringende 
zorgen, zoals de algemene afkalvende verkoopcijfers 
en de online concurrentie bleven concreet haast on-
aangeroerd. Ondertussen ontsnapten enkel DS en 
DT uit de rode cijfers dankzij hun digitale abonnees. 
De uitgevers werden bovendien geconfronteerd met 
adverteerders die de voorkeur gaven aan tablets of 
smartphones. De abonnee van zijn kant, had voort-
aan de keuze tussen een partiële printversie, een digi-
taal tabletabonnement of digitale info op maat.  
                                  
Op 26 juni 2013 werd Vlaanderen opgeschrikt door 
de creatie van Het Mediahuis, een samensmelting 
van Corelio en Concentra, waardoor er voortaan nog 
maar twee persgroepen overbleven. Niet te vergeten 
dat in diezelfde maand ook al de transportkrant De 
Lloyd verdween. De vierde macht werd nog maar 
eens verzwakt door het concentratieduiveltje. Na dit 
duopolie bleef nog één horrorformule over. Op 17 fe-
bruari 2014 had de derde Staten-Generaal van de Me-
dia hier echter geen oren naar. Integendeel de ceo’s 



2650

bleven opvallend optimistisch. Voor hen was er geen 
crisis, noch aantasting van de nieuwskwaliteit, wel 
nood aan… samenwerking. Alzo telde Vlaanderen 
nog zeven dagbladtitels ( kopbladen niet meegere-
kend) uitgegeven door twee groepen.

Van Liefferinge, Freya en Mohammed

Na het explosieve jaar 2001 werd de magazinemarkt 
iets rustiger. Enkele marktleiders veranderden wel 
van uithangbord: Mediaxis werd Sanoma en Sparta 
koos voor Magnet. Het conservatieve  Punt trachtte 
tevergeefs via een complexloos Vlaams identiteits-
besef en ver van de politieke correctheid wat kleur 
te geven aan de eenheidsworst. Na negen nummers 
reeds was het vat af. In maart 2003 nam Guy Mortier 
afscheid van Humo waar hij in 1961 als freelancer be-
gon. Vijf maanden later was het de beurt aan bladen-
maker Guido Van Liefferinge om de Vlaamse persscè-
ne te verlaten. Twee jaar later kwam hij echter nog 
even terug in de picture dankzij zijn boek ‘Glamour en 
Glitter, Geld en Macht – Welkom in Medialand.’ Hier-
in waarschuwde hij voor cross-ownership en voor 
buitenlandse overnemers. 

Het boek bracht alleszins de magazines weer onder 
de aandacht en dat was nodig. Zo was 2005 een bars-
lecht jaar. Meer dan 70 procent van de publieksmaga-
zines boerden achteruit. 2006 bewees het perpetuum 
van de magazinepers: titels komen en gaan, worden 
hertekend of verkocht. Zo verdween het maandblad 
Deng, de opvolger van Mao Magazine, gelanceerd 
door Danny Ilegems en, jawel, Roland Duchatelet. 
Ook TV7, Touché en Netwerk hielden het voor beke-
ken. Roularta Media Groep (RMG) lanceerde dan weer 
het mannenblad The Gentleman en Sanoma pakte 
uit met Milo, een maandblad voor medioren, man-
nen en vrouwen van de babyboomgeneratie. 

Maar 2006 was ook het jaar waarin vice-premier Freya 
Van den Bossche klacht indiende tegen Knack-co-
lumnist Koen Meulenaere wegens laster. Deze laat-
ste suggereerde immers dat de minister haar licen-
tiaatsscriptie niet eigenhandig had geschreven. 
Knack-hoofdredacteur Rik van Cauwelaert bevestig-
de het verhaal en zette de integrale versie van de the-
sis op de website. De lezer kon nu oordelen.                                                       

In hetzelfde jaar begon de discussie rond de publi-
catie van spotprenten over religieuze symbolen. De 
beroepsverenigingen beklemtoonden dat de pers-
vrijheid niet in het gedrang mocht komen. Er werd 
vastgesteld dat de meest agressieve aanvallen op de 
publicatie van de Mohammed-cartoons zich voorde-
den in landen waar er geen sprake was van persvrij-
heid.   

Internet, Het gat van de wereld en Slangen

Het viel op dat 2007 het jaar werd van de definitie-
ve doorbraak van het internet als massamedium. De 
signalen daartoe draaiden rond de complementari-
teit tussen site en weekblad en rond de reclame-in-
komsten via het internet. Bovendien oordeelde een 
correctionele rechtbank dat bijdragen op het internet 
onder de noemer ‘persmisdrijf’ vielen. Aanleiding 
was de aanklacht van twee NMBS-veiligheidsagenten 
tegen Marco Van Hees, die hen op de website van In-
dymedia had beledigd. Het gevolg was dat klachten 
van een internet-journalist enkel door een assisenhof 
konden worden berecht. In november 2008 besliste 
een Franstalig rechter om Humo uit de rekken te ha-
len. Aanleiding was het verzoek van Fernand Koekel-
berg, commissaris-generaal van de Federale Politie 
en diens secretaresse Sylvie Ricour. Alles draaide rond 
de bliksemcarrière van die laatste en de kolderporno 
die de Humo-rubriek ‘Het Gat van de Wereld’ hierover 
had gebracht. Deze censuurmaatregel druiste in te-

gen het recht op satire en parodie. De uitspraak tast-
te dus de fundamentele rechten van Humo aan. De 
rechtbank van Hasselt oordeelde dan weer dat Dirk 
Draulans en Rik Van Cauwelaert van Knack het recht 
hadden om Noël Slangen kritisch aan te pakken i.v.m. 
belangenvermenging en twijfelachtige overheids-
contracten. De rechter vond dat Knack de waakhond-
functie van de pers terecht had uitgeoefend.

Humo, Story, Knack

Begin 2010 belandde Humo definitief bij Woestijn-
vis. Wouter Vandenhaute garandeerde de onafhan-
kelijkheid van de redactie. Sam De Graeve kwam als 
co-hoofdredacteur Jörgen Oosterwaal versterken, 
maar kon de dalende verkoopcijfers niet ombuigen. 
Meer zelfs, verschillende nummers tikten af onder 
de magische grens van de 200.000 exemplaren. De 
Graeve hield in 2011 dan maar de eer aan zichzelf. Hij 
werd opgevolgd door Bart Vanegeren. Deze plande 
een herlancering, al bleef veel bij het oude op uit-
zondering van het schrappen van de baseline ‘onaf-
hankelijk weekblad’. Zijn uitspraak dat hij Humo naar 
deze eeuw wilde versassen, deed de hoop rijzen, dat 
het eindelijk doordrong dat het blad samen met zijn 
publiek verouderde. Maar de mayonaise pakte niet 
en in 2012 zocht ook Vanegeren de uitgang op. Een 
jaar later trad Wouter Van Driessche aan. Deze wilde 
uitpakken met onderzoeksjournalistiek, een formule 
waarmee het blad zich in de vorige eeuw geregeld liet 
opmerken. Leo Delcroix, Notaris X, Hugo Camps en 
anderen kunnen erover meespreken.

Bij Story kon Frederik De Swaef, die Thomas Siffer als 
hoofdredacteur opvolgde, betere resultaten voorleg-
gen. In mei 2012 barstte er echter een kleine oorlog 
los tussen Story en Dag Allemaal. Alles draaide rond 
het exclusief foto-akkoord dat Story afgesloten had 
rond het huwelijk van Debby Pfaff. Ondanks deze deal 



2750

publiceerde Dag Allemaal heel wat foto’s van het ge-
beuren. Dit alles bracht Story ertoe om op haar cover 
te vermelden ‘ Dit ziet u niet in Dag Allemaal’, alleszins 
een ongeziene primeur in ons perswereldje. 

Knack zat in de hoek waar de klappen vielen. In de 
vakantie 2011 werd hoofdredacteur Karl van den 
Broeck ontslagen. In eenzelfde beweging werd Rik 
Van Cauwelaert tot strategiedirecteur van alle  Rou-
lartabladen bevorderd. Iets later kreeg Trends-hoofd-
redacteur Johan Van Overtveldt  ook de redactionele 
leiding bij Knack. In het najaar 2012 werd Van Overt-
veldt vervangen door Jörgen Oosterwaal (ex-Humo).
Deze benoeming werd echter gecontesteerd door de 
zwaargewichten Rik van Cauwelaert en Koen Meule-
naere. Inzet van het protest vormde vooral het ver-
kiezingsmagazine Patrick (sp.a) dat door Oosterwaal 
werd geconcipieerd. Zowel Van Cauwelaert als Meu-
lenaere versaste naar De Tijd.

Goedele, Wauters, PdW

Wegens dalende verkoop- en reclamecijfers werd het 
Sanoma maandblad Goedele eind 2011 opgedoekt. 
Maar La Liekens, kwam een half jaar later terug. Uit-
gever Cascade (Eos,Primo) legde meer de nadruk op 
een warmer en vrouwelijker blad dat, hoe verzinnen 
zij het, GDL werd gedoopt.                             

Ook bij uitgever Think Media gingen ze op zoek naar 
BV’s. Zo werd zanger Koen Wauters  gebombardeerd 
tot hoofdredacteur van het mannenblad Menzo. 
Volgens de uitgever was de Clouseau-frontman de 
verpersoonlijking  van de combinatie waar het twee-
maandelijkse blad voor stond: sport en lifestyle. 
Wauters zelf noemde het een ‘pittige uitdaging’. Ook 
de motor van P-Magazine sputterde. Op vijf jaar tijd 
gingen er ruim tienduizend exemplaren minder over 
de toonbank. Eind 2011 sleutelde het blad aan zijn 

cover, waarbij de schaars geklede babe moest wijken 
voor, jawel, nieuwsitems. Maar dit volstond niet en in 
april 2012 stapte hoofdredacteur Michael Lescroart 
op. Hij werd een maand later verrassend opgevolgd 
door Patrick De Witte (PdW). Deze wenste met P-Ma-
gazine een nieuwe lijn uit te zetten en het blad meer 
inhoudelijke sérieux te geven. Net als bij Humo was 
onderzoeksjournalistiek het breekijzer, al besefte hij 
wel dat de financiële situatie van de uitgeverij de 
reconversie van P-Magazine bemoeilijkte. Ook PdW 
slaagde niet zijn opzet                                      

Joepie

Bij de andere magazines scoorde vooral Joepie goed. 
De vraag van één miljoen luidde dan ook hoe het 
veertigjarig tienerblad erin slaagde meer nummers 
te verkopen, terwijl zowat alle weekbladen pluimen 
lieten. Het leek immers eenvoudiger op te sommen 
waardoor de achteruitgang kon verklaard worden. 
De crisis, die zowel de reclame-inkomsten als de los-
se verkoop aantastte, leek vanzelfsprekend. Maar ook 
het afnemend rookgedrag en het online invullen van 
de lotto  deed de impulsaankopen van magazines 
dalen. En ook de lancering van dagbladbijlagen als  
DM Magazine en DS Weekblad, de digitalisering met 
de elektronische programmagidsen en het internet 
in het algemeen kwamen het gegeven nog verzwa-
ren. De vraag bleef dus hoe Joepie daaraan zolang 
ontsnapte? Heel simpel eigenlijk door naadloos aan 
te sluiten bij de leefwereld van het, in meerderheid 
vrouwelijk, 12- tot 16-jarige leespubliek. Maar ook bij 
Joepie bleef het mooie liedje de volgende jaren niet 
duren en uiteindelijk werd het vanaf medio 2015 een 
maandblad.        
                                         
Na het plotse overlijden van Patrick De Witte in fe-
bruari 2013 diende P-Magazine opnieuw naar een 
hoofdredacteur te zoeken. De keuze viel op Jeroen 



2850

Denaeghel en met hem verscheen er opnieuw bloot 
op de cover. In het najaar 2015 kwam P-Magazine in 
een zware storm terecht waardoor het (voorlopig?)
laatste nummer op 2 oktober in de winkel lag. Mo-
gelijk kwam P-Magazine via een ander bedrijf terug 
in handen van Maurice De Velder en kende het een 
doorstart als digitale medium.  
                        
In volle zomer 2013 stapte Wouter Van den Driessche 
op bij Humo. Een verdere daling van de verkoop en 
het feit dat hij zijn ‘journalistieke DNA’ niet kon kop-
pelen aan dat van het blad, werd hem fataal. Humo 
kreeg alzo zijn vierde hoofdredacteur in vier jaar. 
Voorlopig werd Karel Degraeve  de gelukkige. Maar in 
september 2013 werd ex-medewerker Dany Ilegems  
de nieuwe leider. De ondertitel ‘onafhankelijk week-
blad’ werd terug van stal gehaald en er verscheen een 
vintage Humo. Maar ook Ilegems moest in 2014 lijd-
zaam toezien hoe de verkoop bleef dalen. Hij rekende 
wel op de digitale kanalen om het bereik te verhogen.

Ondertussen bij Sanoma

Ook Sanoma Media (Libelle, Flair,Feeling, Story) werd 
getroffen door de malaise die voortwoekerde binnen 
het tijdschriftenlandschap. Om die reden trouwens 
zocht de groep aansluiting bij de televisiemarkt ( 
SBS zenders Vier en Vijf). Midden 2013 leek het alsof 
de Sanoma-titels te koop stonden. Vraag hierbij was 
evenwel wie daarvoor belangstelling had . Voor Rou-
larta vormden de vrouwenbladen een mooie aanvul-
ling bij Knack en Trends, maar de uitgeverij zat zelf 
verwikkeld met de verkoop van haar Franse media. 
De Persgroep kwam ook in aanmerking, alhoewel 
hun Dag Allemaal dan interne concurrentie van Sto-
ry zou krijgen en Christian Van Thillo bovendien zijn 
Nederlandse activiteiten nog wenste uit te breiden. 
Hoe dan ook, Aimé Van Hecke, ceo van Sanoma Me-
dia Belgium, wilde dringend besparen, trok daarom 

alle activiteiten terug in Mechelen en fuseerde de 
Franstalige en Nederlandstalige redacties. Eind 2013 
hield  Van Hecke het voor bekeken bij Sanoma. Een 
jaar later verkocht de uitgeverij haar belang in De Vij-
ver (Vier, Vijf, Woestijnvis) aan Telenet . Bij die verkoop 
kwam Humo los uit De Vijver en werd ondergebracht 
bij Sanoma. Medio 2015 raakte bekend dat uiteinde-
lijk Van Thillo de buit binnen haalde. Humo, Story, 
Teve-Blad en Vitaya verhuisden naar De Persgroep 
waar zij TV-Familie, Dag Allemaal en Joepie kwamen 
vervoegen. Voor Humo betekende dit de derde eige-
naar in twee jaar tijd.

Radio

De vijf nationale openbare radiozenders bleven in 
2002 goed scoren, enkel Studio Brussel bleef lichtjes 
wegzakken. De bedoeling van Klara om te verbreden 
zonder te vervlakken leek te lukken. Bij de eerste re-
sultaten van de commerciële landelijke zenders be-
haalde Q-Music een marktaandeel van 7,4 procent. 
Het was onduidelijk waar die luisteraars precies van-
daan kwamen, vermits grote boeman Radio Donna 
er ook weer stevig op vooruit ging. De mist rond de 
erkenning van 4FM bleef nog lang hangen. Veel had 
te maken met de onverwacht grote koersstijging van 
de aandelen van Think Media en de arrestatie van 
haar topman Maurice De Velder. Uiteindelijk kreeg 
4FM toch een positieve evaluatie. In het voorjaar 
2003 sloot mediaminister Dirk Van Mechelen met zijn 
Franstalige collega Richard Miller, na jaren gekibbel, 
een akkoord voor een nieuw radiofrequentieplan. De 
nieuwe regeling die Vlaanderen, naast de landelijke 
commerciële zenders Q-Music en 4FM, zou voorzien 
van vijf regionale radiostations en 294 lokale radio’s 
diende in december van kracht te worden. Halver-
wege november liet de nieuwe mediaminister Ma-
rino Keulen echter weten dat de bespreking met de 
Franstaligen alweer stokte en dat het, zoals in de 

duivensport, ‘bewolkt en wachten’ was. Onder het 
bewind van de nieuwe mediaminister Geert Bour-
geois, kregen vijf levensbeschouwelijke-  en zeven 
socio-economische verenigingen in 2004 toegang 
tot de radio. Ook politieke partijen kregen zendtijd, 
maar dan wel uitsluitend twee maanden voor de 
verkiezingen. En op 27 mei was het zover: het nieu-
we frequentieplan voor privé-radio’s ging van start. 
De erkende mochten ernaar overschakelen, terwijl 
de andere dienden te stoppen. Daar dossier en reali-
teit nogal ver uit elkaar lagen, volgde er een tsunami 
van klachten. In april 2005 meldde Geert Bourgeois 
dat niet-openbare radio’s die storingen ondervonden 
door Franstalige zenders een klacht konden indie-
nen bij het Belgisch Instituut voor Postdiensten en 
Telecommunicatie (BIPT). De Waalse mediaminister 
Fadila Laanan zorgde, veel later, voor een oplossing.                                                               
In het najaar 2005 werd bij decreet de Vlaamse Re-
gulator voor de Media(VRM) opgericht. Alzo kwam 
er een onafhankelijk controleorgaan voor het ganse 
medialandschap. Met de VRM zorgde Bourgeois voor 
overzichtelijkheid, kwam er een einde aan de ver-
snippering en, in de marge, ook toezicht op het werk 
van journalisten. Het jaar nadien volgde dan het wet-
telijke luik inzake de erkenning van particuliere, lan-
delijke, regionale en lokale omroepen. 

In mei 2007 vierde Vlaanderen 25 jaar privé radio. 
Het begon allemaal met ‘niet-openbare radio’ en 
eindigde toen met ‘internetradio’. Het bleef, zelfs na 
een kwarteeuw, een moeilijk dossier. In hetzelfde 
jaar kocht de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa), 
eigenaar van Q-Music, 4FM over. Omdat een eigenaar 
slechts twee nationale radiozenders mocht bezitten, 
kwam Roularta in de problemen, omdat die over Ra-
dio Mango beschikte en tegelijk 50 procent aandelen 
in de VMMa bezat. In 2008 verschenen Corelio en Con-
centra met radio Nostalgie op de radar.



2950

Lieten en Gatz

2009 werd een druk radiojaar. Eerst kwam MnM in de 
plaats van Radio Donna, nadien kreeg Vlaanderen 
een nieuw mediadecreet .Als belangrijkste wijziging 
voor de radio-omroep gold het onderscheid tussen 
lineaire (naar alle potentiële luisteraars) en niet-line-
aire diensten (op aanvraag).In 2010 publiceerde de 
VRM een rapport over mediaconcentratie in Vlaande-
ren. Een belangrijke conclusie was dat de stijgende 
verstrengeling van  mediagroepen ook leidde tot de 
lancering van nieuwe ‘mediaproducten’. De Regula-
tor noteerde dat de radiomarkt werd beheerst door 
VRT en VMMa, de regionale zenders zich verenigden 
tot Radio Nostalgie en de netwerkvorming ook bij de 
lokale radio’s steeg. In juli 2011 ondertekenden me-
diaminister Ingrid Lieten en VRT-baas Sandra De Pre-
ter een beheersovereenkomst voor de periode 2012 
– 2016. Het openbaar radio-aanbod mocht voortaan 
op alle platformen dus ook op internet en mobiel. De 
VRT moest ook de Vlamingen in het buitenland be-
dienen en daarom dienden alle netten in dezelfde zin 
toegankelijk te zijn. Een laatste krachtlijn verplichtte 
een minimum aandeel Nederlandstalige muziek op 
de radio. Lieten kreeg bakken kritiek van de commer-
ciële en regionale media die haar smalend de mi-
nister van de VRT noemden. Lieten antwoordde  de 
onrust te begrijpen, maar voldoende rekening te heb-
ben gehouden met alle actoren. 2013 werd afgeslo-
ten met de lancering van de lokale radioketen Story 
FM die tot de Sanomagroep behoorde.  

Het Vlaams Parlement keurde een jaar later amen-
dementen goed die een apart statuut gaven aan de  
gemeenschapsradio’s. Hiermee werd een Europese 
richtlijn gevolgd om private radio’s met een lokale 
inbedding, creatieve programmatie en niet-commer-
cieel karakter, te steunen. Radio Scorpio en Radio 
Centraal verheugden zich in die evolutie die vooral 

de handel in frequenties en de ketenvorming aan 
banden wilde leggen. Nog in 2014 trad Sven Gatz aan 
als nieuw mediaminister en hij drukte al meteen de 
hoop uit om Vlaanderen in 2025 te voorzien van ana-
loge radio-uitzendingen via FM. Ondertussen brak in 
juni 2015 een rel los naar aanleiding van het mogelijk 
verdwijnen van FM Brussel. Sven Gatz kondigde een 
verder onderzoek aan. Een maand later bereidde hij 
de nieuwe beheersovereenkomst 2016 – 2020 voor. In 
de visienota bleek alles te draaien rond het begrip di-
gitaal, bleek de naam Radio 1 te moeten wijken voor 
het ‘merk’ Canvas en kreeg MNM een breder draag-
vlak, zodat het uit het vaarwater van de commerciële 
zenders verdween.

Televisie

VRT-baas Bert De Graeve haalde in zijn nieuwjaar-
speech 2002 fel uit naar de machtspositie van De 
Persgroep. Hiermee wilde hij duidelijk een politiek 
debat op gang brengen rond concentratie in het 
Vlaamse medialandschap. In januari pakten zowel 
de VRT als VTM uit met vernieuwde journaals. Bij de 
openbare omroep kregen de vier nieuwsuitzendin-
gen een eigen identiteit, waarbij die van 13 uur de 
voortgang benadrukte, die van 18 uur vooruitblikte, 
die van 19 uur de hoofdzaken behandelde en die van 
23 uur tenslotte samenvatte. VTM voerde een smalle 
tekstband in tijdens het middag- en avondjournaal. 
Die banners bevatten de hoogtepunten, de verwijzin-
gen naar reportages en het nieuws. Bovendien viel 
het VTM-nieuws voortaan over de hele wereld live te 
bekijken. 

VT4 nam een nieuw élan. Het verhuisde van Londen 
naar Vlaanderen onder een vers logo, met een vast 
schema en een journaal.  In mei trad Tony Mary aan 
als opvolger van Bert De Graeve. Christina von Wac-
kerbarth, die de sp.a liever in de zetel van gedele-



3050

geerd bestuurder had gezien, werd directeur opera-
tionele zaken. Uit de cim-cijfers bleek dat TV1 in 2002 
een stevige voorsprong behield op VTM.

Tony Mary

Tijdens de verkiezingsperiode in mei 2003 werd VRT-
Nieuws.net gelanceerd. Voor VRT-baas Tony Mary 
werd het een manier om alle informatie van de te-
letekst-, radio- en televisieredacties te bundelen in 
innoverende nieuwsformats. In de aanloop naar die 
stembusslag voelde Luk Alloo na het journaal, in ‘Ad-
vocaat van de duivel’, elke dag een politicus aan de 
tand. Dit programma werd simultaan uitgezonden op 
Radio 1 en TV1. In het najaar raakte bekend dat de 
VRT het eerste jaar van de tweede beheersovereen-
komst met succes had afgerond. Het voldeed ruim-
schoots aan de normen en ook de kwaliteit zat goed. 
Dat alles werd bovendien bereikt in het jaar waarin 
Bert De Graeve de zender onverwacht verliet en met 
besparingen diende te worden afgerekend. De voor-
stelling van deze resultaten in het Vlaams Parlement 
werden echter negatief ondergesneeuwd door de 
benoeming van Aimé Van Hecke tot VRT–televisie di-
recteur. Tony Mary had die aanstelling namelijk gefor-
ceerd zonder de steun van de raad van bestuur. 

In 2004 zorgde het tijdelijk sportnet Sporza en in het 
verlengde daarvan de toekomstplannen van de VRT 
voor een barst in de reeds frêle pax media. De private 
omroepen (VMMa met VTM, Kanaaltwee, Q-Music en 
JimTV), VT4, de regionale zenders en Vitaya) beschul-
digden de VRT van misbruik van belastinggeld. Bo-
vendien diende de VMMa bij de Europese Commissie 
hierover een klacht in. De kleine oorlog deinde ook 
uit naar de sportrechten die VTM en VT4 voor de neus 
van de VRT wegkaapten. Daar bovenop verscheen 
Belgacom met televisieplannen op het toneel en ver-
stoorde hiermee de traditionele mediamarkt. 

Begin 2005 kreeg de VRT een nieuwe raad van bestuur. 
Als gevolg van de verkiezingen mochten CD&V, VLD, 
SP.a-Spirit en Vlaams Belang elk drie bestuurders af-
vaardigen. Groen en N-VA verdwenen uit de raad. Er 
stond heel wat op de agenda: meer slagkracht voor 
de raad en meer transparantie in het beleid. Op het 
eerste zicht dreigde er voor Tony Mary niet al te veel 
gevaar, vermits enkel het VB in de oppositie  zat . Toch 
sloop met VLD-nieuwkomer Eric Dillens, die met zijn 
broer het productiehuis D&D leidde, één van de foun-
ding fathers van VTM binnen.

Regionale en digitale televisie

De strijd om de kijker lag echter niet meer uitsluitend 
bij de nationale omroepen. Een steeds toenemend 
kwalitatief en gevarieerd aanbod waren troeven in 
de opmars van de elf  Vlaamse regionale televisiezen-
ders. Enkel de reclame-inkomsten bleven een handi-
cap. De Antwerpse zender ATV kon als model dienen, 
al sijpelde er toch kritiek door. Die kwam in Ant-
werpen aangewaaid van noord en zuid (vooral van 
noord) en van links naar rechts (vooral van rechts). 
Over het algemeen groeide er ook kritiek, omdat 
gemeentebesturen de zenders betaalden om zelfge-
maakte berichten binnen de regionale nieuwsuitzen-
dingen te smokkelen. Bijzondere kritiek kwam er ook 
n.a.v. het voorstel van mediaminister Bourgeois om 
de regionale televisiezenders twee miljoen euro toe 
te stoppen voor opleidingsprojecten en voor de pro-
ductie van programma’s ter bevordering van de loka-
le betrokkenheid van de burgers. Er werd gevreesd 
voor afhankelijkheid. 

Na Belgacom verscheen ook Telenet met zijn televi-
sieproduct op de markt. Werden de VMMa-zenders 
in het Belgacom basispakket opgenomen, dan sloot 
Telenet een samenwerkingsakkoord af met de VRT 
en met de anderen. In de Mediacommissie kwam er 

kritiek, omdat de kijker die een volledig aanbod na-
streefde, zich twee keer moest abonneren.               
                      
Eind 2005 werkte het kabinet Bourgeois aan een nota 
om de raad van bestuur meer armslag te geven en 
om de structuur van de VRT aan te passen, iets wat 
Tony Mary niet wilde. Het feit dat beiden een eigen 
agenda volgden, voorspelde weinig goeds. Twee the-
ma’s dienden in 2006 alvast hun beslag te krijgen: de 
digitalisering en de nieuwe beheersovereenkomst 
voor de VRT. Tony Mary wierp zich als het ware op het 
digitaliseringsdossier: hij eiste veel geld om acht (!) 
digitale themakanalen te financieren, maar de poli-
tieke wereld had geleerd uit  het verleden en wist dat 
Mary uit was op een krachtmeting. Toen de VRT-baas 
op een nieuwjaarsreceptie De Persgroep en Roularta 
van chantage beschuldigde was de maat vol en mi-
nister-president Yves Leterme legde hem een spreek-
verbod op. Geert Bourgeois wilde dat Mary zich ook 
onderwierp aan de nieuwe beheersovereenkomst, 
die de raad van bestuur meer en de gedelegeerd be-
stuurder minder macht schonk. Mary dagvaardde uit-
eindelijk de raad van bestuur én de Vlaamse regering, 
waarop hij werd ontslagen met een vergoeding van 
775.000 euro netto. Een maand later verliet ook Van 
Hecke het huis van vertrouwen. Oudgediende Piet 
Van Roe volgde Mary ad interim op. 
 
Digitale doorstart en synergie

De Vlaamse regering en de VRT sloten voor de der-
de maal een beheersovereenkomst voor vijf jaar af, 
nl. van 1 januari 2007 tot eind 2011. Hierin kwam er 
duidelijk ruimte voor een overgang van analoge naar 
digitale omroep. Ieder televisienet kreeg alzo digita-
le toegevoegde waarde via een eigen web platform. 
De VRT ging voor een nieuwe structuur en verliet de 
traditionele scheiding tussen radio, televisie en inter-
net. De vertrekpunten heetten samenwerking, effici-



3150

ëntie en functionaliteit, in één woord convergentie. 
Het marktgericht vocabularium dwong de kijker in 
turbovaart via het ‘bedrijf VRT’ naar de ‘verbindende 
en verdiepende merken’ die door ‘marktstrategen’ in 
programmavoorstellen werden gegoten. Dit moest 
de overgang naar een digitaal omroepbedrijf een-
voudiger maken. Deskundigen voorzagen toen reeds 
dat we naar een consumptie à la minute evolueer-
den: gelijk waar en wanneer, met minder actoren en 
dus met meer concentratie.  De hervorming van de 
nieuwsdienst kreeg de meeste aandacht. Ook hier 
werden de schotten radio, tv en internet opgeborgen. 
Pieter Knaepen werd de algemene hoofdredacteur 
van de ééngemaakte multimediaredactie. Eén van de 
vier hoofdredacteurs onder hem was Siegfried Brac-
ke, verantwoordelijk voor de verdiepende nieuwspro-
gramma’s. 

De samenwerking werd aanvankelijk vooral verwacht 
bij de programma’s die het sterkst aanleunen bij de 
permanente nieuwsaanvoer. VRT-baas ad interim 
Piet Van Roe wees erop dat door de synergieën er 
niet enkel efficiënter, maar ook goedkoper kon wor-
den gewerkt. Een trend die in hetzelfde jaar 2007 ook 
bij De Persgroep, Corelio en VTM werd waargenomen. 
Uiteraard werden er vanuit de beroepsverenigingen 
vragen gesteld i.v.m  arbeidsvoorwaarden en eventu-
ele afvloeiingen. VRT-tussenpaus Piet Van Roe werd 
in juni 2007 opgevolgd door Dirk Wauters.

Lieten en De Preter

In 2008 blies regionale televisie, althans op papier, 
20 kaarsjes uit. Het kabeldecreet uit 1987 maakte im-
mers niet alleen de komst van VTM waar; ook ‘lokale’ 
televisie werd mogelijk. En in hetzelfde jaar kondig-
de Gabriël Fehervary van Alfacam aan dat hij naast 
de cultuurzender Exqi ook een ‘algemeen’ tv-station 
wilde oprichten. Het venijn van 2008 zat echter in de 

staart. Het begon in oktober bij de SBS-zenders VT4 
en VijfTV met herstructureringen en banenverlies en 
in november volgde de VRT met besparingen via de 
afvloeiing van 150 personeelsleden tegen 2011. De 
economische crisis kwam dus de digitale vloed nog 
verzwaren. Ondertussen werd Ingrid Lieten de nieu-
we  mediaminister; zij volgde in die functie Kris Pee-
ters op die nog maar pas de eerste Staten-Generaal 
van de Media had georganiseerd. In haar visienota 
legde  Lieten voor de publieke omroep de nadruk op 
een onafhankelijk en diepgravend nieuwsaanbod en 
op een verhoogde aandacht voor buitenlandse be-
richtgeving, onderzoeksjournalistiek en internet.

Bij die openbare omroep was Dirk Wauters in geheim-
zinnige omstandigheden vertrokken en werd Piet Van 
Roe alweer uit de kast gehaald. In maart 2010 stelde 
Van Roe een saneringsplan voor om in twee jaar 65 
miljoen te besparen, wat gelijk stond met 279 voltijd-
se krachten minder. Maar in juli werd Sandra De Pre-
ter benoemd tot gedelegeerd bestuurder van de VRT. 
Het woord was dus aan de eerste vrouwelijke ceo van 
de openbare omroep. Met de voorbereiding van de 
nieuwe beheersovereenkomst 2012 – 2016 kondigde 
zich al snel een moeilijk moment aan, temeer daar 
er barsten kwamen in de pax media. Dit kwam vooral 
door het hernieuwd streven naar een derde VRT-net.  
Midden juli 2011 stelde Ingrid Lieten samen met be-
stuursvoorzitter Luc Van den Brande en ceo Sandra 
De Preter de nieuwe beheersovereenkomst voor. De 
nieuwsdienst kreeg de opdracht om meer aandacht 
te schenken aan buitenland- en Europese berichtge-
ving en aan onderzoeksjournalistiek. Voor 2012 kreeg 
de VRT 11 miljoen euro extra. Hiermee dienden ook 
allerlei nieuwe opdrachten te worden gefinancierd, 
en vanaf 2013 ook het derde net



3250

In de marge van dit alles speelde zich een stoelen-
dans af. De VRT-hoofdredacteurs Liesbet Vrieleman 
en Kris Hoflack verlieten het pand. De eerste verhuis-
de naar VT4/VijfTV, de andere dook een jaar later op 
bij VTM. Luc Rademakers kwam van Concentra als al-
gemeen hoofdredacteur in hun plaats overgewaaid. 
Ook bij VTM stond de deur open: directeur informatie 
Eric Goens en hoofd digitale media Martijn Bal ver-
trokken er. Bij de regionale zenders vielen de ontsla-
gen bij bosjes. De aanleiding lag vooral bij Telenet dat 
drastisch in hun vergoeding knipte en bij Lieten die 
geen geld in ruil wenste toe te schuiven.

Private omroepen 

De private media reageerden negatief. Vooral het 
derde net en de toegelaten stijging van commercië-
le inkomsten stoorden hen. Voor het eerst stelden zij 
een gezamenlijk memorandum op i.v.m. de beheer-
sovereenkomst van de VRT. Zij argumenteerden dat 
hun sector leed onder ‘een door de overheid gefi-
nancierde concurrentie’. Eén van hun eisen  betrof de  
afschaffing van de regionale nieuwsprogramma’s op 
Radio 2. VTM en SBS wilden de bewegingsruimte van 
de VRT zelfs inperken. Een verdere reeks incidenten 
zorgde ervoor dat de pax media bijzonder veraf leek. 
Ondertussen kwamen de SBS-zenders VT4 en VijfTV 
bij De Vijver terecht. Hierdoor ontstonden er binnen 
het Vlaamse medialandschap twee grote commer-
ciële groepen: VMMa (met De Persgroep en Roular-
ta) tegenover De Vijver(met Corelio en Sanoma). Het 
crossmediale kreeg hierdoor weer nieuwe kansen. De 
Vijver stond immers voor dagbladen (Corelio),voor 
magazines (Sanoma), voor productiehuizen en voor 
tv-zenders. Enkel radio ontbrak nog. 

In april 2012 raakte de naam van het derde net van 
de VRT bekend. In de avonduren, na Ketnet dus, werd 
het kanaal omgedoopt tot ‘Op12’. De openbare om-
roep noemde Op12 geen merknaam als Eén of Can-
vas, maar een wegwijzer. Het aanbod bestond aan-
vankelijk uit twee wekelijkse programma’s, één voor 
jongeren en één voor expats. 

In mei ontsloeg de cultuurzender Exqi van Alfacam 
al zijn medewerkers. De problemen vonden hun 
oorsprong bij het mislukken van het Exqi Plus-pro-
ject, dat een concurrent diende te worden voor VRT 
en VTM. De zender kreeg onvoldoende kapitaal ver-
zameld en kijkers en adverteerders vonden de weg 
niet. Na amper een half jaar hield Gabriel Fehervari 
het voor bekeken. Eind 2013 werden de Alfacam ge-
bouwen ondergebracht in de nieuwe vennootschap 
AED Studio. Fehervari richtte samen met de Franse 
groep Atlantic Media het bedrijf Worldlinx op. Met 
het faillissement van de Alfacam Group kwam er ook 
onzekerheid over de huisvestingscontinuïteit  van het 
VJV, vermits het secretariaat sinds 2011 naar de Fa-
brieksstraat in Lint was verhuisd. AED besliste echter 
vrij snel dat onze vereniging welkom bleef.

Concentratie

Midden augustus 2013 lanceerde Libelle een eigen 
digitale televisiezender enkel voor Telenetabonnees. 
Met 70 procent eigen programma’s wenste de zender 
zo snel mogelijk uit te groeien tot een vaste waarde. 
Bij de VRT bleef ceo Sandra De Preter in het najaar 
afwezig wegens ziekte. Ze werd later opgevolgd door 
Leo Hellemans. Onder de vlag van Medialaan, de 
nieuwe benaming van de VMMa, werd Stievie gelan-
ceerd. Voor deze App voor uitgesteld tv-kijken bun-
delden verschillende mediagroepen de krachten. 

Een pijnpunt voor 2013 vormde de slechte financiële 
situatie van de regionale omroepen. Vooral vanwege 
dalende reclame-inkomsten kwamen ze in de proble-
men. In het voorjaar 2014 keurde het Vlaams Parle-
ment een decreet goed waarbij alle regionale zenders 
een financiering bekwamen via Telenet en Belgacom. 
Concentra bracht alvast zijn regionale zenders ATV, 
TV Oost en TV Limburg onder in de nieuwe exploita-
tiemaatschappij De Buren. Nog in het voorjaar 2014 
richtten de  onafhankelijke nieuwssites  Apache.be, 
DeWereldMorgen.be, Doorbraak.be, Express.be, MO.
be, Newsmonkey.be, rekto:verso en Stampmedia, de 
koepel Media.21 op. 

De VRM stelde hierbij een toename vast van allerlei 
concentratiebewegingen, zowel op het vlak van hori-
zontale, verticale als crossmediale integratie. De VRM 
drong er bij de beleidsmakers op aan over de diversi-
teit van de berichtgeving te waken. De nieuwe Vlaam-
se regering kondigde in het regeerakkoord een beleid 
aan ‘dat een pluriform en evenwichtig medialand-
schap garandeert’. Verder gaf ze aan om de strijd te-
gen de negatieve gevolgen van concentratie en cross-
mediale actie, verder te zetten. Stemmen gingen op 
om de journalistiek te subsidiëren en niet de medi-
agroepen. Hierbij werd verwezen naar de steun van 
het Fonds Pascal Decroos voor de onderzoeksjourna-
listiek. De mediagebeurtenissen volgden mekaar nu 
snel op. Tom Lenaerts verliet Vier, de voetbalrechten 
gingen naar de distributiemaatschappijen en Telenet 
verwierf een belang van 50 procent in De Vijver(de 
holding boven Vier en Vijf) en Sanoma.

Heden

In juli 2015 werd de digitale zender Libelle opgedoekt. 
Een maand later keurde het Mededingingscollege de 
overname van Humo, Story, Teve-Blad en Vitaya door 



3350

De Persgroep goed. Meteen werd gegokt op samen-
werking tussen Humo en De Morgen.

In dezelfde periode keurden de meerderheidspartijen 
de contouren goed voor de toekomst van de VRT, met 
het oog op de nieuwe beheersovereenkomst die er 
dit jaar nog moet komen. Mediaminister Sven Gatz en 
de meerderheidspartijen rangschikten de kerntaken 
als volgt: informatie, duiding, cultuur en educatie.  
De openbare omroep mag wel sport en ontspanning 
blijven aanbieden, maar enkel indien ze een publieke 
meerwaarde hebben. De meerderheid plukte uit de 
visienota van ceo Leo Hellemans diens pleidooi voor 
een compactere VRT via een grondige herstructure-
ring. Nog steeds volgens de meerderheid moet er 
een adequate en stabiele financiering komen. De VRT 
moet digitaler worden, maar mag hierbij de concur-
renten niet voor de voeten lopen. Gatz gelooft meer 
in samenwerking met de andere actoren. De media-
minister vroeg en kreeg hierop de ‘transformatienota’ 
van de VRT-directie. 

Teneinde 25 miljoen te besparen, plande de VRT-
top o.a. een forse ingreep bij Radio 2, samenwerking 
tussen Radio 1 Klara, Canvas en Het VRTNieuws , het 
uitbesteden aan externe productiehuizen en een 
vermindering van 286 jobs. Hierbij ging de openbare 
omroep ervan uit dat de regering 60 procent van de 
vergrijzingskosten zou dragen. Tussen 2016 en 2020 
zou de overheid daartoe meer dan 25 miljoen uittrek-
ken. De regering weigerde dit echter en meteen was 
het transformatieplan van de baan en de patstelling 
volledig. Mediaminister Gatz hoopte begin oktober 
via overleg nog een oplossing te vinden. In septem-
ber kondigde VTM van zijn kant het einde van jonge-
renzender Jim aan. 

Uit onze reis doorheen de geschiedenis van vijftig 
jaar Vlaamse media kunnen een batterij conclusies 

worden getrokken, maar één torent er hoog boven 
alle andere uit. Ontegensprekelijk heeft concentratie 
lelijk huisgehouden in Vlaanderen. Zelfs ten tijde van 
de verzuiling werd er nog geregeld gepleit voor een 
brede opiniewaaier. Maar schaalvergroting en con-
centratie  vervolgden hun weg en kwamen de laatste 
jaren zelfs met een rotvaart op ons af. De Vlaamse 
mediagroepen raken nu van langsom meer met me-
kaar verbonden door crossmediale en convergente 
bewegingen. De mediagroepen willen immers mul-
timediaal hun mannetje staan en sluiten daartoe 
wisselende bondgenootschappen af. Mediahuis, Me-
dialaan, De Vijver Media, Telenet e.a. zijn daar voor-
beelden van. De afbakening wordt aldus bemoeilijkt, 
waardoor er permanente aandacht nodig blijft voor 
de pluriformiteit van het nieuwsaanbod, die nu ver 
zoek blijkt te zijn.

Naast uitgebreide belangenbehartiging van 
haar leden waakt de Vlaamse Journalisten 
Vereniging (VJV) ook over de bedreigde vierde 
macht. Deze is ongetwijfeld van levensbelang 
binnen een democratie, vermits ze voor de 
vrije meningsvorming moet zorgen. De burger 
moet immers kennis kunnen nemen van een 
gevarieerde en representatieve korf meningen 
om bij verkiezingen het werk van de politici te 
evalueren. Te ver doorgedreven concentratie 
en redactionele synergieën bedreigen dit me-
diapluralisme, zoals hierboven reeds aangege-
ven. De VJV wil daarom mee strijden tegen de 
manipulatie van de informatie en de verdere 
commercialisering.

Guy Freiermuth



3450
Cartoon: BING



3550

Zaterdag 5 december 2015 in Antwerpen

•	 12.00 uur: officiële ontvangst met receptie, aan-
geboden door burgemeester Bart De Wever in het 
Stadhuis van Antwerpen, Grote Markt 1 

•	 14.00 uur: Jaarvergadering in het Ramada Plaza 
Antwerp Hotel (partnerprogramma ‘450 jaar Stad-
huis van Antwerpen’)

•	 16.30 uur: Academische plechtigheid ’50 jaar VJV’ 

-	 Inleiding: ’50 jaar Vlaamse Journalisten Vereni-
ging’ door Walter Van den Branden, Voorzitter

-	 Gelegenheidstoespraak ‘Terugblik op een halve eeuw media in Vlaanderen’ 
door Guy Freiermuth, gewezen VJV-bestuurslid en eredocent Journalistiek 
aan de Artesis/Plantijn Hogeschool, Antwer-
pen

-	 Voorstelling & plechtige overhandiging Jubile-
umboek ’50 jaar VJV’

-	 Huldiging 500ste VJV-lid
-	 Presentatie nieuwe VJV-website
-	 Slottoespraak ‘Actueel en toekomstgericht 

mediabeleid in Vlaanderen’ door de heer Sven 
Gatz, Vlaams Minister voor Media, Cultuur, 
Jeugd en Brussel

•	 18.00 uur: Receptie 
•	 19.00 uur: Jubileumdiner 

Programma Jubileumviering

Bart De Wever
Burgemeester Stad Antwerpen

Sven Gatz
Vlaams Minister voor Media, 
Cultuur, Jeugd en Brussel

Bart De Wever
Burgemeester stad Antwerpen

Bart De Wever
Burgemeester stad Antwerpen

Bart De Wever
Burgemeester stad Antwerpen

Bart De Wever
Burgemeester stad Antwerpen



3650
Cartoon: BOB



3750

Sinds haar oprichting in 1965 kende de 
Vlaamse Journalisten Vereniging (voor-
heen Vlaamse Vereniging van Journa-
listen van de Periodieke Pers) een ge-
stadige groei. Dankzij het werk van de 
Erkenningscommissie (EC), die maande-
lijks vergadert en waarbij zowel de nieu-
we aanvraagdossiers als de herscreening 
van de bestaande leden wordt behan-
deld, wordt de kwaliteit van het leden-
bestand bewaakt en getoetst aan de cri-
teria van het lidmaatschap. Streng maar 
rechtvaardig is het oordeel van de leden 
van de EC. Gevolg is dat niet alle aanvra-
gen gunstig geëvalueerd worden en dat, 
indien nodig, het lidmaatschap van be-
staande leden die niet meer voldoen aan 
de vereiste criteria beëindigd wordt.

Hoewel er regelmatig leden afvallen we-
gens ouderdom of stopzetting van hun ac-
tiviteiten, kende de vereniging ook de laat-
ste jaren toch een gestadige groei met een 
toename van ongeveer 5% per jaar. Opval-
lend hierbij is dat steeds meer journalisten 
die, weliswaar op freelance-basis, doch voltijds met journalistiek werk doende zijn, 
meer en meer de weg hebben gevonden naar de Vlaamse Journalisten Vereniging.

Het is dan ook met groot genoegen dat de Vlaamse Journalisten Vereniging op de 
dag van de viering van haar vijftigjarig bestaan haar vijfhonderdste lid mag aankon-
digen. Niet zomaar de eerste de beste maar een Vlaams journalist met een uitzon-
derlijke staat van dienst. Niemand minder dan Guy De Pré! 

De Vlaamse Journalisten Vereniging is daarom bijzonder verheugd om Guy De Pré 
als vijfhonderdste lid in haar rangen te kunnen verwelkomen! 

500ste VJV-lid

Guy De Pré kan ongetwijfeld be-
schouwd worden als een icoon in 
de Vlaamse radiogeschiedenis. Na 
meer dan veertig jaar radiomaken, 
is hij als het ware een heuse radiove-
teraan. Bijna een halve eeuw radio-
carrière betekent meteen ook bijna 
de helft van honderd jaar radioge-
schiedenis. Sinds zijn aantreden bij 
de openbare omroep  in 1974 is hij 
de man achter verschillende succes-
volle radioprogramma’s zoals ‘Ga 
jij maar winkelen, ik let wel op de 

radio’, ‘De Vrije Teugel’, ‘Van het huis De Pré Provoost’, ‘Domino’, ‘Funkytown’, 
‘Overstuur’, ‘Avondpost’, ‘De Pré Historie’ (*) en recent ook het razend populair 
geworden ‘Rat Pack’. 

Naast zijn radiocarrière ontpopte Guy De Pré zich ook tot een fervente autolief-
hebber en autojournalist. In deze hoedanigheid brengt hij in een onnavolgbare 
en zeer toegankelijke stijl zijn autorelaas tot bij de luisteraar en lezer. 

(*) De Pré Historie werd, na een enquête door de studiedienst van de VRT, recent zelfs uitgeroepen 
tot het beste radioprogramma ooit.



3850
Cartoon: BOB



3950

Statuten

De statuten van de Vlaamse Journalisten Vereniging, ondernemingsnummer 410.864.680, zoals goed-
gekeurd op de Algemene Vergadering van 21/01/2006 en gepubliceerd in de Bijlagen bij het Belgisch 
Staatsblad van 28/02/2006.
 
Artikel 1
De vereniging draagt de naam "Vlaamse Journalisten Vereniging vzw", afgekort V.J.V.
 
Artikel 2
De zetel is gevestigd Grote Markt 40 te 2000 Antwerpen (bij beslissing van de Alg. Ledenvergadering dd. 
4 april 2011 overgebracht naar Fabriekstraat 38, 2547 Lint – Publicatie in de Bijlagen van het Belgisch 
Staatsblad van 26 mei 2011).
De vereniging ressorteert onder het gerechtelijk arrondissement Antwerpen.
Alleen de algemene vergadering heeft de bevoegdheid om de zetel te verplaatsen.
 
Artikel 3
De vereniging heeft tot doel: het bevorderen van de journalistieke activiteiten door de morele en mate-
riële belangen van haar leden te vertegenwoordigen en te verdedigen binnen her kader van hun jour-
nalistieke activiteit; ervoor te zorgen dat de journalistiek eervol wordt uitgeoefend; haar leden bij te 
staan en zo nodig te bemiddelen in de naleving van de gedragscode; informatie te verstrekken over 
onderwerpen die rechtstreeks of onrechtstreeks met haar doel verband houden.
De vereniging mag alle verrichtingen doen, welke rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben op 
haar doel of van aard zijn de verwezenlijking ervan te begunstigen. Zij mag onder andere alle roerende 
en onroerende goederen verwerven die nodig zijn voor de verwezenlijking van haar doel.
 
Artikel 3bis
Binnen de democratie als georganiseerd meningsverschil is de vereniging pluralistisch, hetgeen de vrije 
uiting van verscheiden meningen waarborgt. Discriminatie van individuele overtuigingen wordt niet 
toegestaan.
In haar werking is de vereniging politiek, religieus, filosofisch, commercieel en maatschappelijk neu-
traal en ongebonden.
 
Artikel 4
De vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur. Zij kan te alle tijde ontboden worden, mits in 
achtneming van de artikels 20 tot en met 25 van de wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd door de wet 
van 2 mei 2002.
 
Artikel 5
De vereniging bestaat uit vaste leden en toegetreden leden. Zowel vaste leden als toegetreden leden 
beschikken over stemrecht. Het minimum aantal vaste leden mag niet minder dan drie bedragen. Het 
aantal vaste leden wordt bepaald door de algemene vergadering en bedraagt minstens één lid meer 
dan het aantal leden van de raad van bestuur.

De toegetreden leden zijn de personen die bij de vereniging zijn aangesloten, een lidkaart hebben en 
deel kunnen nemen aan de activiteiten van de vereniging. Het huishoudelijk reglement en een register 
van de vaste leden wordt op de zetel bijgehouden.
 
Artikel 6
Nieuwe vaste leden worden aangenomen door de algemene vergadering met minstens tweederden 
van de stemmen; toetredende leden worden aangenomen door de raad van bestuur met akkoord van 
minimum twee bestuurders.
 
Artikel 7
Het bedrag van de ledenbijdrage bedraagt maximum 100 euro en kan op voorstel van de raad van 
bestuur door de algemene vergadering jaarlijks aangepast worden. Een lid dat zijn bijdrage niet betaalt 
kan worden geacht ontslag te nemen.
 
Artikel 8
Een lid kan te alle tijde uit de vereniging treden door schriftelijke ontslag in te dienen bij de raad van 
bestuur. Een vast lid kan slechts worden uitgesloten door een besluit van de algemene vergadering met 
minimum tweederden van de stemmen. Uittredende of uitgesloten leden en rechtsopvolgers hebben 
geen deel in het vermogen van de vereniging of kunnen nooit teruggave van of vergoeding voor gestorte 
bijdragen of gedane investeringen vorderen.
 
Artikel 9
De algemene vergadering is samengesteld uit alle leden. Zij wordt voorgezeten door de voorzitter van 
de raad van bestuur. Elk lid heeft recht op één stem. Een lid kan zich door een ander lid op de algemene 
vergadering laten vertegenwoordigen. Elk aanwezig lid kan slechts één andere lid vertegenwoordigen.
 
Artikel 10
Een besluit van de algemene vergadering is vereist voor: de wijziging van de statuten, de benoeming en 
de afzetting van de bestuurders, de benoeming en de afzetting van de commissarissen en het bepalen 
van hun bezoldiging ingeval een bezoldiging wordt toegekend, de kwijting van de bestuurders en de 
commissarissen, de goedkeuring van de begroting en van de rekeningen, de ontbinding van de vereni-
ging, de uitsluiting van een lid, de omzetting van de vereniging in een vennootschap met een sociaal 
oogmerk en alle gevallen waarin de statuten dat vereisen.
Alle bevoegdheden die de wet en de statuten niet uitdrukkelijk verleent aan de algemene vergadering, 
worden toegekend aan de raad van bestuur.
 
Artikel 11
De algemene vergadering wordt door de raad van bestuur bijeengeroepen in de gevallen bepaald door 
de wet of de statuten, tenminste éénmaal per jaar voor de goedkeuring van de rekeningen en begroting 
en wanneer ten minste één vijfde van de leden het vraagt.
 



4050

Artikel 12
Voor elke vergadering worden de leden ten minste acht dagen ervoor per gewone brief uitgenodigd. 
De uitnodiging vermeldt datum, uur en plaats van de vergadering en de agenda vastgelegd door de 
raad van bestuur. Elk voorstel, ondertekend door ten minste één twintigste van de leden, wordt op de 
agenda gebracht. Onderwerpen die niet op de agenda staan kunnen uitsluitend worden behandeld als 
drievierden van de aanwezige leden hieromtrent verzoeken.
De verslagen en besluiten worden ondertekend door de voorzitter en één bestuurder. De leden kunnen 
alle besluiten op de zetel raadplegen.
 
Artikel 13
Met uitzondering van de door de wet voorziene gevallen, worden de besluiten genomen bij eenvoudige 
meerderheid van de aanwezige of vertegenwoordigde stemmen. Bij staking van stemmen beslist de 
stem van de voorzitter.
Over een statutenwijziging kan de algemene vergadering alleen op geldige wijze beraadslagen en be-
sluiten wanneer de wijzigingen uitdrukkelijk zijn vermeld in de oproeping en wanneer ten minste twee 
derden van de leden op de vergadering aanwezig of vertegenwoordigd zijn.
Een wijziging kan alleen worden aangenomen met een meerderheid van tweederden van de stemmen 
van de aanwezige en vertegenwoordigde leden. Wanneer de wijziging evenwel betrekking heeft op het 
doel of op de doeleinden waarvoor de vereniging werd opgericht, kan zij alleen worden aangenomen 
met een meerderheid van viervijfden van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden. 
Ingeval op de eerste vergadering minder dan tweederden van de leden aanwezig en vertegenwoordigd 
zijn, kan een tweede vergadering worden bijeengeroepen, die geldig kan beraadslagen, alsook de wijzi-
gingen aannemen en beslissen, ongeacht het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden. De twee-
de vergadering mag niet binnen de vijftien dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.
 
Artikel 14
De vereniging wordt bestuurd door een raad van bestuur die bestaat uit ten minste drie leden en maxi-
mum zeven leden, allen lid van de vereniging. Zij worden voor een mandaat van zes jaar benoemd. Ze 
zijn evenwel ten alle tijde afzetbaar door de algemene vergadering onder de voorwaarden bepaald 
door artikel 12, 2de lid van de wet van 27 juni 1921, zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002. Als 
evenwel maar drie personen vast lid zijn van de vereniging, bestaat de raad van bestuur uit slechts twee 
leden. Het aantal bestuurders moet in elk geval altijd lager zijn dan het aantal personen dat vast lid is 
van de vereniging.
 
Artikel 15
Indien door vrijwillig ontslag, overlijden of rechtsonbekwaamheid, het verstrijken van termijn of afzet-
ting, het aantal bestuurders is teruggevallen, blijven de bestuurders in functie tot in hun vervanging is 
voorzien en tot de algemene vergadering een nieuwe bestuurder benoemt. Deze voltooit in dat geval 
het mandaat van de bestuurder die hij vervangt.
 

Artikel 16
De raad van bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt haar in en buiten rechte. Alle bevoegd-
heden die de wet en de statuten niet uitdrukkelijk verlenen aan de algemene vergadering, worden toe-
gekend aan de raad van bestuur.
De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden geheel of gedeeltelijk overdragen aan één of meer perso-
nen, al dan niet bestuurder of lid, die ofwel alleen ofwel te samen optreden.
 
Artikel 17
Om de vereniging tegenover derden geldig te vertegenwoordigen volstaan de gezamelijke handteke-
ningen van twee bestuurders, zonder dat zij moeten doen blijken van enige bijzondere machtiging of 
beslissing van de raad van bestuur. Voor alle betalingen van facturen en rekeningen, lonen en andere 
schuldvorderingen op de vereniging is de handtekening van de penningmeester voldoende om een 
betalingsorder aan de financiële instellingen te geven.
 
Artikel 18
De vereniging is aansprakelijk voor de fouten die aan haar kunnen worden aangerekend. De bestuur-
ders hebben geen enkele persoonlijke verplichting inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat.
De personen die met het dagelijks bestuur zijn belast, gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan 
inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat.
 
Artikel 19
Op de zetel van de vereniging wordt door de raad van bestuur een register van leden gehouden. Alle 
leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen en van de personen al 
dan niet met een bestuursfunctie die bij de vereniging of voor rekening ervan een mandaat bekleden, 
alsmede alle notulen en beslissingen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur.
 
Artikel 20
Ieder jaar en ten laatste zes maanden na de afsluitingsdatum van het boekjaar op 31 december, legt 
de raad van bestuur de jaarrekening van het voorbije boekjaar alsook de begroting van het volgende 
boekjaar ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering.
 
Artikel 21
In geval van vrijwillige ontbinding benoemt de algemene vergadering één of meer vereffenaars, stelt 
hun bevoegdheden vast en beslist over de bestemming van het netto actief. Die bestemming moet een 
vereniging zijn die een gelijkaardig doel nastreeft.
 
Artikel 22
Voor alles wat niet uitdrukkelijk in deze statuten is geregeld wordt verwezen naar de wet van 27 juni 
1921 zoals gewijzigd door de wet van 2 mei 2002 en van 15 januari 2003 en de programmawetten van 22 
december 2003, art 394, en van 9 juli 2004.



 
 

 

 

leave the rest to us 

SM 

In een oogopslag 

 - 210 stijlvolle, luxueuze kamers en suites 
- Brasserie - Bar 
- Gratis Wi-Fi 
- Privé parkeerplaats (tegen betaling) 
- Executive Lounge 
- 13 vergaderzalen met een capaciteit tot 499 personen 

 

- 24-uur roomservice 

-  - Fitnessruimte en sauna 

 

Het Ramada Plaza Antwerp hotel is een modern 4-sterren hotel, gunstig gelegen in het hart van  
het zakelijke district en op slechts tien minuten rijden (2 km) van het historische centrum van de stad. 

en op slechts tien minuten rijden (2 km) van het historische centrum van de stad.  

Visit us on: 
www.facebook. 
com/hotelantwerp 

Welkom 

is waar Ramada Plaza Antwerp voor staat ! 

Meer informatie? Contacteer ons!     

 
Tel. +32 3 244 82 92 / sales@ramadaplaza-antwerp.com 
Desguinlei 94 - 2018 Antwerpen 
www.ramadaplaza-antwerp.com 



advertentie Lammaing



4350

Hoofdstuk I. Financieel reglement
Afdeling 1. Begroting en controle op de uitgaven

Art. 1: De raad van bestuur moet elk jaar, op de gewone algemene vergadering, een begroting voor 
het komende boekjaar ter goedkeuring voorleggen, tezamen met de rekeningen van het afgelo-
pen boekjaar. Zolang de begroting niet goedgekeurd is, mag de raad verbintenissen aangaan en 
uitgaven verrichten tot maximum de door de algemene vergadering aangenomen begroting van 
het vorige boekjaar.

Art. 2: De leden die aangewezen worden om de rekeningen postgewijze na te zien, gaan na of de be-
palingen van de wet van 1921 en van de statuten door de raad van bestuur werden nageleefd bij 
de uitvoering van de begroting. Ze hebben eveneens het recht de opportuniteit van de uitgaven 
te beoordelen. De aangewezen leden zijn jaarlijks beurtelings herkiesbaar. Bij voorkeur wordt hun 
mandaat beperkt tot 2 jaar.

Afdeling 2. Duur van het boekjaar

Art. 3: Het boekjaar valt samen met het kalenderjaar.

Afdeling 3. Ontvangsten

Art. 4: De jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage wordt elk jaar bepaald bij de goedkeuring van de begroting.

Hoofdstuk II: Verkrijging en verlies van het lidmaatschap
Afdeling 1. Aanvraag tot lidmaatschap

Art. 5: De kandidaat-leden moeten hun aanvraag schriftelijk indienen bij de raad van bestuur op een 
daartoe bestemd formulier. Het formulier moet vergezeld gaan van de nodige bewijsstukken. De 
aanvragen worden advies behandeld door een daartoe opgerichte vaste erkennings- en controle-
commissie en bekrachtigd door de voorzitter van de raad van bestuur.

Van het VJV kunnen een perskaart bekomen:
1. 	 De uitgevers, de hoofdredacteurs, de journalistieke medewerkers, fotografen en tekenaars van 

periodieke publicaties, in zoverre er een duidelijke journalistieke inbreng in deze publicaties aan-
wezig is en zij 12 artikels respectievelijk bijdragen met nieuwswaarde kunnen voorleggen op jaar-
basis.

2. 	 Journalistieke medewerkers aan radiouitzendingen, indien ze in een tijdspanne van 12 opeenvol-
gende maanden minstens 24 uitgezonden nieuwsberichten verzorgden.

3. 
- 	 Regisseurs/reporters die perswerk verrichten voor audiovisuele producties die bedoeld zijn 

voor uitzending op televisie:
- 	 scenaristen die kunnen aantonen dat zij scenario's schrijven voor informatieve programma's 

(zoals reportages, documentaires en bedrijfsportretten);
- 	 cameramannen/vrouwen en geluidstechnici die opnamen verzorgen voor informatieve pro-

gramma's;
=> 	 Zij kunnen aanspraak maken op een perskaart indien ze in een tijdspanne van 12 opeenvol-

gende maanden minstens 24 nieuwe nieuwsberichten bezorgden.

Afdeling 2. Samenstelling van de erkenningscommissie

Art. 6: De commissie is samengesteld uit vijf leden, verkozen door de algemene vergadering voor een 
periode van twee jaar. Aftredende commissieleden zijn onmiddellijk herverkiesbaar. Niemand 
mag echter langer dan zes opeenvolgende jaren in de commissie zitting hebben. De commissie 
kan allen dan geldig een advies uitbrengen wanneer de helft der leden aanwezig is. Een lid van de 
raad van bestuur kan steeds als waarnemer aan de vergadering deelnemen. De erkenningscom-
missie maakt haar advies schriftelijk bekend aan de raad van bestuur.

Art. 7: Het lidmaatschap van de erkenningscommissie is onverenigbaar met dat van de raad van be-
stuur. Indien een lid van de commissie verkozen wordt in de raad van bestuur, houdt het op zitting 
te hebben in de commissie en wordt het vervangen.

Huishoudelijk Reglement



4450

Afdeling 3. Bevoegdheden van de erkenningscommissie

Art. 8: De erkenningscommissie onderzoekt of:
a. 	 de kandidaten voldoen aan de vereisten van artikel 5 van dit reglement en of hun kandidatuur 

regelmatig gesteld werd naar vorm en inhoud zoals bepaald.
b. 	 de leden blijvend aan de gestelde eisen voldoen (herscreening)

Art. 9: De kandidaten c.q. leden moeten alle inlichtingen en bewijsstukken verstrekken die dienstig zijn 
voor het beoordelen van hun journalistieke activiteit. De betrokken leden of kandidaat-leden die 
na twee verzoeken van de raad van bestuur geen bewijsstukken van hun journalistieke activiteit 
voorleggen, worden geacht af te zien van hun lidmaatschap c.q. kandidatuur.

Art. 10: De erkenningscommissie kan altijd advies vragen aan de raad van bestuur.

Afdeling 4. Schrapping

Art. 11: Door de raad van bestuur worden geschrapt:
- 	 Leden die binnen dertig dagen nadat ze daartoe werden aangemaand hun jaarlijkse lidmaat-

schapsbijdrage, verhoogd met de eventuele aanmaningskosten, niet vereffend hebben, wor-
den ambtshalve geschrapt.

- 	 Leden die de journalistieke gedragscode niet in acht nemen of die door het gebruik van hun 
lidmaatschap, perskaart of persplaat de goede naam van de vereniging in het diskrediet bren-
gen of dreigen te brengen. Deze uitsluiting kan pas geschieden nadat betrokken lid gehoord is 
of tenminste uitgenodigd werd tot een gesprek.

	 Zowel lidkaart als autopersplaat blijven eigendom van de Vereniging. Zij moeten in geval van ont-
slag of schrapping aan de Vereniging teruggestuurd worden binnen een termijn van één maand, 
te rekenen vanaf de dag van de mededeling van het ontslag of van de dag van ontvangst van de 
kennisgeving van schrapping. Eventuele invorderingskosten gedaan na die termijn vallen volledig 
ten laste van de betrokkene.

Afdeling 5. Erelidmaatschap (Oud-Leden)

Art. 12: Leden die niet meer actief journalistiek bedrijven, kunnen lid blijven van de Vereniging on-
der het statuut van "Oud-Lid", mits betaling van een lidgeld zoals bepaald door de Raad van Be-
stuur. Oud-Leden hebben recht tot het bijwonen van de activiteiten van de vereniging (uitstappen, 
jaarlijkse ontmoeting na de jaarvergadering) alsook op de publicaties van de vereniging (Digitale 
Nieuwsbrief, De Nieuwe Tydinghe). Zij kunnen de jaarvergadering bijwonen als waarnemer zonder 
stemrecht.

Hoofdstuk III: Verkiezingsreglement
Art.13: De raad van bestuur telt minimum 5 en maximum 7 leden. Bij het verstrijken van het mandaat 

van één of meer leden van de raad van bestuur, en uiterlijk binnen het kwartaal nadat het aantal 
beheerders beneden de vijf gedaald is, maakt de raad van bestuur melding van het aantal vaca-
tures in het ledenblad of door een rondschrijven aan de leden met een oproep tot kandidatuur-
stelling.

Art. 14: Alle effectieve leden kunnen zich kandidaat stellen binnen de door de raad van bestuur be-
paalde termijn. De kandidatuurstelling moet mede ondertekend zijn door tenminste drie andere 
leden, niet-bestuurders. De kandidatuurstelling wordt bij aangetekende brief aan de voorzitter 
gericht.

Art. 15: Bij de verkiezing brengen de leden zoveel stemmen uit als er vacatures zijn. Bij gelijkheid van 
stemmen wordt een tweede stemronde gehouden om tussen beide kandidaten te kiezen.

Art. 16: De raad van bestuur verdeelt in zijn midden de functies; de algemene vergadering bekrachtigt 
de aanstelling van de voorzitter van de raad van bestuur. 

	 De raad van bestuur interpreteert de toelatingscriteria onder artikel 5 als algemene regel. Op voor-
dracht van de erkenningscommissie bekrachtigt de raad van bestuur het al dan niet toelaten van 
een kandidaat-lid, het al dan niet schrappen van een lid.

	 De betrokken personen kunnen evenwel in beroep gaan bij de raad van bestuur, die het initiatief 
neemt de beslissing te bespreken met de erkenningscommissie.

Hoofdstuk IV: Herziening van het huishoudelijk reglement
Art. 17: Dit huishoudelijk reglement kan alleen door de Raad van Bestuur gewijzigd worden bij de 

meerderheid die door de wet bepaald wordt voor het wijzigen van statuten.

Deze versie van het huishoudelijk reglement werd samengevat en goedgekeurd op de vergadering van 
de Raad van Bestuur op 8/9/2008. 



 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Welkom! 
 

Ramada Ostend 
ligt in het centrum 
van Oostende op  
100 meter van het 

Casino en het strand. 

Ramada 
Ostend 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wat bieden wij u: 
 
° 95 nieuwe kamers voorzien van alle 

moderne faciliteiten 
° Deluxe kamers en Deluxe 

balkonkamers op aanvraag 
° Familiekamers op aanvraag 
° Gratis koffie-en theefaciliteiten 
    in alle kamers 
° Satelliet TV,  koelkast, airco en 

laptop safe in alle kamers 
° Uitgebreid Amerikaans ontbijtbuffet 
° Room service (van 7u tot middernacht) 
° Mindervalidenkamer beschikbaar 
° Business Corner 
° Vergaderfaciliteiten tot 40 personen 
° Parking garage op aanvraag 

(betalend) 
° Gratis WIFI internet doorheen het 

hotel 
° Lounge Bar 
° Premtimecafe ‘food & drinks’

 
 
 
 
 
 

Ramada Ostend 
Leopold II laan 20 / 8400 Oostende - Belgium / Tel. +32 (0)59 70 76 63 / Fax +32 (0)59 80 84 06 
info@ramada-ostend.com / www.ramada-ostend.com 

MERCURE OOSTENDE

YOUR HOTEL IN 
OSTEND

The hotel boasts modern and comfortable rooms, 
each has a fridge, safe, flatscreen TV, telephone, tea 
and coffee making facilities and Air-conditioning. 
Our restaurant offers a seasonal menu.  Meet up 
with friends, family or colleagues in our lounge bar.  
With its unmatched standard of services and facili-
ties, Mercure Oostende is an ideal venue for leisure 
and business travel. The hotel offers free wifi. Pri-
vate parking with surcharge is available at a location 
nearby.

95 brand new rooms with all modern facilities
Deluxe rooms and deluxe balcony rooms upon request
Family rooms on request

Ostend is a cosmopolitan city with a harbour, yacht-basin and 
airport. Visitors will be amazed by all there is to see and do. All year 
round, many activities take place. 

Welcome!
Mercure Ostend

is located in the city
centre of Ostend at

100 metres from the 
Casino and the beach.

Vanaf 15 januari 2016 
wordt Ramada Ostend



4650

Met dank aan

•	 Stad Antwerpen

•	 Drukkerij Lammaing

•	 Eandis

•	 Gil Ricardo

•	 The London Ceremony Bus

•	 Mercure Oostende

•	 ’t Pallieterke

•	 Publicom

•	 Vlaamse Overheid – Departement Media

•	 Ramada Plaza Antwerpen

PR die de platgetreden paden verlaat

&

ronny@sonarmedia.be
00 32 476 30 36 41



4750

PR die de platgetreden paden verlaat

&

ronny@sonarmedia.be
00 32 476 30 36 41



50
Jubileumboek

50 jaar


